صنعت ساختمان

اصول بازسازی آپارتمان و خانه

اصول بازسازی آپارتمان

فرآیند بازسازی یا اصول بازسازی آپارتمان شامل دو مرحله اصلی است. بازسازی زیرساخت (تعمیر یا تعویض لوله کشی و برق و …) و بازسازی دکوراسیون ساختمان (تغییر طراحی داخلی) که با توجه به نیاز و اهداف خود انتخاب می کنید. معمولاً بازسازی ساختمان قدیمی با اهداف زیر انجام می شود:

اصول بازسازی آپارتمان

1. بهبود کارایی فضا
2. افزایش مقاومت و استحکام ساختمان
3. رفع عیوب و مشکلات
4. تنوع در معماری و دکوراسیون داخلی
5. تغییر نقشه ساختمان
6. طراحی و برنامه ریزی نوسازی ساختمان

 

منظور از نوسازی ساختمان چیست؟

قبل از اینکه تفاوت بین بازسازی و نوسازی را بررسی کنیم، ابتدا باید با مفهوم هر یک آشنا شویم. نوسازی یعنی بازگرداندن فرم فعلی ساختمان به حالت بهینه تر. به عنوان مثال، نوسازی، جایگزینی و ارتقاء اجزای موجود برای مطابقت با استانداردهای معماری موجود بدون تغییر طرح اصلی است.  پروژه های نوسازی معمولاً با هدف افزایش ارزش ساختمان در مرحله فروش انجام می شود.  و نسبت به سایر پروژه های عمرانی کوتاهتر بوده و نیاز به بودجه کمتری دارد. نوسازی ساختمان تاثیری بر چیدمان و ساختار سازه ساختمان ندارد یا بسیار کم است. برای بازسازی ساختمان ابتدا مواردی مانند قدمت ساختمان، شرایط موجود و ساختار آن بررسی می شود. از نظر مهندسی و معماری، فرآیند بازسازی شامل:

طراحی و برنامه ریزی: در این مرحله قسمت هایی از ساختمان که نیاز به بازسازی دارند شناسایی شده و طراح طرح کلی آن را تهیه می کند.

تعمیر: در این مرحله سازه هایی که آسیب دیده یا تخریب شده اند به شکل اولیه خود باز می گردند. به عنوان مثال اگر وسایل روشنایی یا لوله کشی آسیب دیده باشد، روی دیوار ترک خورده و یا در صورت نیاز به مقاوم سازی سقف قدیمی ساختمان، همگی رفع می شوند.

زیباسازی: این مرحله با هدف بهبود و بهبود کیفیت و ظاهر داخلی انجام می شود. به عنوان مثال رنگ آمیزی دیوارها، عملیات سطحی قطعات چوبی، پوشش کف، کاشی کاری، تغییر چیدمان خانه به سبک ایرانی و … در این مرحله انجام می شود.

جایگزینی: تجهیزات و سخت افزارهایی که قابل تجدید نیستند.  باید با وسایل جدید جایگزین شوند، به خصوص اگر مربوط به وسایل و سیستم های الکتریکی باشد. به عنوان مثال، هوشمندسازی ساختمان در این مرحله صورت می گیرد.

 

ساختمان و بازسازی منزل

در ادامه برای بررسی بیشتر تفاوت نوسازی باید به تعریف جامع و دقیقی از نوسازی برسیم. بازسازی ساختمان با هدف تغییرات کلی و اساسی خانه و در نهایت افزایش استحکام ساختمان و عمر مفید آن انجام می شود. گاهی به این کار بازسازی نیز می گویند. در بازسازی ساختمان معمولا کارهایی مانند تخریب دیوار یا ایجاد تیغه داخلی جدید، ترمیم سوراخ های دیوار با متریال اصلی، تغییر تاسیسات و وسایل تهویه و سرمایش گرمایش، کاشی کاری کف یا دیوارها، تعویض درب و پنجره برخی از تغییراتی که در زمینه نوسازی ساختمان می باشد نیاز به مجوز شهرداری دارد مانند:

1. تغییر یا جابجایی راه پله ساختمان
2. تغییرات در دیوار پارکینگ
3. تخریب تیغه های داخلی و دیوارهای بلبرینگ

بنابراین از برخی جهات دردسر و عوارض نوسازی ساختمان بیشتر است. چرا که برخی تغییرات نیازمند مجوز شهرداری است و همچنین شکل و کاربری یک فضا به طور کلی می تواند تغییر کند.

 

تفاوت بین بازسازی و نوسازی چیست؟

با توجه به تعاریفی که از دو فرآیند معماری بازسازی و نوسازی ذکر کردیم، تفاوت این دو تا حد زیادی مشخص شده است. برای جمع بندی بهتر، تفاوت بین بازسازی و نوسازی را به صورت زیر خلاصه کرده ایم:

1. بازسازی با تغییر فرم و دکوراسیون و طراحی اولیه ساختمان همراه است در حالی که نوسازی اینگونه نیست.
2. نوسازی نیاز به مجوز شهرداری ندارد اما برای ایجاد تغییراتی در نوسازی ابتدا باید مجوز گرفته شود.
3. بازسازی با بودجه بسیار کمتر و سریعتر انجام می شود.

معمولاً ساختمان هایی که فرسوده شده و عمر مفید آنها گذشته است. یا به دلیل بروز برخی حوادث و بلایای طبیعی، فرم ساختمان به هم می خورد. و یا در مواقعی که نیاز به طراحی و تغییر کاربری یک فضا یا ساختمان است، باید بازسازی شود.

در بازسازی ویلاها و کلیه ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری، هدف اصلی افزایش استحکام و عمر ساختمان است، در حالی که بازسازی بیشتر بر جنبه های زیبایی بیرونی و جایگزینی قطعات و سازه های فرسوده با نوساز متمرکز است.

اگر هنوز شک دارید که ساختمان فعلی شما نیاز به بازسازی یا نوسازی دارد، می توانید از کارشناسان بازار صنعت ساختمان فتوحی کمک بخواهید. در طول مشاوره بر اساس انتظارات و نیازهای شما، میزان بودجه و زمان در اختیار شما و همچنین میزان تغییرات، قدمت ساختمان و پلان آن و نوع کاربری، برنامه های آتی ساختمان و با داشتن مجوزهای لازم بهترین گزینه پیشنهاد خواهد شد.

بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید