صنعت ساختمان

کاربرد سیمان در ساختمان سازی

کاربرد سیمان

کاربرد سیمان برای تهیه ملات سیمان

کاربرد سیمان

سیمان اغلب به شکل ملات سیمان استفاده می شود. از جمله کاربردهای ملات سیمان می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاربرد ملات سیمان برای گچ کاری، بنایی و گچ کاری.
استفاده از سیمان به عنوان ماده ای برای آب بندی
ملات سیمان برای کف سازی استفاده میشود.
استفاده از ملات سیمان برای ساخت چاه

ملات

استفاده از سیمان سفید در صنعت ساختمان

سیمان سفید یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین نوع در بین انواع سیمان تولیدی به ویژه سیمان تزئینی و بصری که سیمان سفید پس از مقدار معینی از مواد افزودنی سفید مانند سنگ آهک و خاک کائولن و حذف یا کاهش شدید اکسیدهای رنگی سیمان تولید می شود. سیمان سفید به دلیل پیچیده تر بودن روش ساخت، گرانتر از سایر انواع ساختمانی است.  و استفاده از آن به عنوان ملات سیمان رایج نیست. استفاده از سیمان سفید بیشتر برای مصارف تزئینی مانند نمای ساختمان و کاشی کاری و سرامیک کاری می باشد.

کاربرد سیمان در ساخت بتن

سیمان در بتن وظیفه چسباندن سنگدانه ها را بر عهده دارد.  و تاثیری بر مقاومت و ظرفیت بارگذاری بتن ندارد. یکی از معیارهای بتن خوب را می توان میزان چسبندگی سیمان آن دانست. به طوری که اگر بتن نصف شود. سنگدانه ها نیز می شکند، اما سیمان نمی شکند. انواع سیمان ترکیبات متفاوتی دارند. اصولاً ملات های سیمانی جزو ملات های آبی محسوب می شوند. ملات آبی از گذشته به این صورت شناخته شده بود. که رومیان و مصریان باستان از ملات آهک و آب برای ساختن نوعی ملات استفاده می کردند.  که پایه اصلی ساخت بناهای عظیمی بود که امروزه نیز پابرجاست.

مهمترین کاربرد سیمان در ساختمان سازی

ساخت پل
سد سازی
ساخت انواع سازه های بتنی و سیمانی
عناصر شهری مانند مبلمان سیمانی
نمای ساختمان
ساخت لوله های آب و فاضلاب

دیدگاهتان را بنویسید