معرفی محصول

ویلای چوبی پیش ساخته در ایران

عملکرد ویلا چوبی

مزایای ویلای چوبی پیش ساخته

ویلای چوبی پیش ساخته که در دسته خانه های چوبی قرار می گیرد. در صورتی که به صورت پیش ساخته اجرا شود. دارای مزایای زیر می باشد:

ویلای پیش ساخته

وزن کم:

وزن کم ساختمان بسیار مهم است. هر چه ساختار ساختمان سبک تر باشد. در هنگام زلزله عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. با توجه به اینکه چوب وزن بسیار کمتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد، ویلا چوبی پیش ساخته وزن سبکی دارد.

مقرون به صرفه بودن:

اگر بودجه محدودی دارید. می توانید یک ویلای چوبی پیش ساخته بسازید. برخلاف روش سنتی ساخت ویلای چوبی که چندان ارزان نیست. نوع پیش ساخته آن هزینه کمتری دارد. هر چه طراحی شما ساده تر باشد، این هزینه کمتر خواهد بود.

سازگاری با اقلیم های مختلف:

در هر آب و هوایی که قصد زندگی در آن را دارید، می توانید روی یک ویلای چوبی حساب کنید. البته لازم به ذکر است. که شرایط اجرای ویلای چوبی بر اساس شرایط آب و هوایی اقلیم مورد نظر متفاوت است. و بنابراین بهتر است قبل از اقدام این موضوع را بررسی کنید.

قابلیت اجرا در هر زمان از سال:

یکی از موانع ساخت ویلا به روش سنتی، آب و هوای منطقه در زمان اجرای پروژه است. به طور معمول ساخت ویلای چوبی اگر به این صورت انجام شود در فصول گرم سال انجام می شود. در ضمن ویلای چوبی پیش ساخته به دلیل آماده بودن قطعات در هر زمان از سال قابل استفاده است.

سرعت اجرا بالا:

نکته مهم دیگری که در زمینه ساخت و ساز مورد توجه قرار می گیرد. سرعت اجرا می باشد. اگر کارفرما برای تهیه ویلا و استفاده از آن عجله دارد، سیستم پیش ساخته گزینه مناسبی است. ویلا چوبی پیش ساخته با توجه به در دسترس بودن قطعات مورد نیاز از قبل در کمترین زمان آماده می شود.

تهیه تمامی امکانات لازم:

جالب است بدانید که یک ویلای چوبی پیش ساخته مانند هر ویلا دیگری امکانات مورد نیاز شما را فراهم می کند. در واقع چه از روش های سنتی استفاده کنید. و چه از تکنولوژی پیش ساخته. در هر صورت می توانید از آب، گاز، برق و سایر امکانات لازم بهره مند شوید.

سهولت در اخذ مجوز:

تاکنون آیین نامه خاصی در رابطه با اجرای ویلاهای چوبی پیش ساخته از سوی شهرداری وضع نشده است. اما بدون شک برای داشتن امکاناتی مانند آب، گاز و برق نیاز به اخذ پروانه بهره برداری است. اما اخذ مجوز لازم برای تهیه ویلای چوبی زمان زیادی نمی برد.

زیبایی:

چه کسی زندگی در ویلای چوبی را دوست ندارد؟ درست است که این یک امر سلیقه ای است. اما بیشتر مردم به چوب علاقه دارند. متریالی که از دل طبیعت می آید حس بهتری به ویلای شما می دهد. چوب در انواع متریال، طرح و رنگ و با توجه به نظر افراد مختلف موجود است. کلبه سوئیسی یکی دیگر از سازه های چوبی پیش ساخته است.  که امروزه علاوه بر مواد چوبی، پیش ساخته و با استفاده از بتن ساخته می شود. که زیبایی و دوام قابل توجهی را ارائه می دهد. مقاله هزینه ساخت کلبه سوئیسی چقدر است؟

طول عمر قابل قبول:

چوب ممکن است مقاوم ترین مصالح ساختمانی موجود نباشد. و یک سازه چوبی نیز به مرور زمان نیاز به تعمیر دارد. اما به طور کلی یک ویلای چوبی آنقدر بادوام است. که می توانید چندین سال از عمر آن مطمئن باشید.

ویلا چوبی

تفاوت ویلای چوبی با ویلای پیش ساخته بتنی چیست؟

به طور کلی ساخت ویلای چوبی پیش ساخته با بتن شامل این تفاوت ها می باشد:
وزن چوب کمتر از بتن است و به همین ترتیب ویلای چوبی سبک تر از ویلای بتنی است.
ویلای چوبی پیش ساخته سریع تر از نوع بتنی آماده می شود.
در مقایسه با بتن مقاومت کمتری در برابر عوامل مخرب و آتش سوزی دارد.
ویلای چوبی تا دو طبقه ساخته شده است. اما امکان ساخت ساختمان بتنی در چند طبقه نیز وجود دارد

تفاوت ویلای چوبی پیش ساخته با ویلای ساخته شده از ساندویچ پانل پیش ساخته چیست؟

هر دو چوب و ساندویچ پانل گزینه های سبک وزن برای ساخت ویلای پیش ساخته هستند.
ویلا ساندویچ پانل پیش ساخته نسبت به ویلای چوبی دوام بیشتری دارد.
ویلای چوبی از نظر گرما، رطوبت و صدا عایق نیست. اما ویلای پیش ساخته ساندویچ پانل تمام این خصوصیات را دارد.

 

مراحل ساخت ویلای چوبی

ساخت ویلای چوبی پیش ساخته در مراحل زیر صورت می گیرد:

تهیه پلان:

اولین مرحله طراحی ویلای چوبی پیش ساخته می باشد. ویلای چوبی شما باید بر اساس اصول طراحی شود و برای این منظور باید از یک متخصص کمک بگیرید. در مرحله طراحی، تعداد طبقات ویلا، ابعاد و سایر مشخصات مورد نیاز برای ساخت تهیه و ارائه بر مبنای اجرا تعیین می شود.

اجرای فونداسیون:

پی یا فونداسیون ساختمان اولین قسمتی است که نیاز به اجرا دارد. فونداسیون به عنوان سازه ای که بارهای وارده را از سازه ویلایی چوبی حمل و بر روی زمین پخش می کند، پس از خاکبرداری و پی اجرا می شود. یکی دیگر از وظایف فونداسیون جلوگیری از تماس چوب با خاک و یافتن راهی برای رسیدن رطوبت به آن است.

اجرای سازه:

سازه یا اسکلت ویلای پیش ساخته چوبی پس از استقرار فونداسیون در این مرحله اجرا می شود. این قسمت وظیفه پشتیبانی سازه را بر عهده دارد. و از ته نشین شدن آن جلوگیری می کند. برای انجام این مرحله باید کف، سقف و دیوارها اجرا و به فونداسیون متصل شوند. لازم به ذکر است که ساخت و اجرای قطعات مورد نیاز سازه مستلزم رعایت مشخصات فنی مدارک معماری و یا نقشه ارائه شده می باشد.

دیوارها که قسمت اصلی اسکلت ویلای چوبی را تشکیل می دهند شامل دو گروه دیوارهای جانبی و دیوارهای داخلی است. به طور کلی دیوارهای جانبی ساختمان در مقایسه با دیوارهای داخلی ضخیم تر هستند. برای اطمینان از کیفیت ساختمان، اجرای دیوارها باید با رعایت اصول انجام شود. قسمت دیگری از اسکلت که در این مرحله باید اجرا شود کف است.

نصب تاسیسات:

ویلای چوبی پیش ساخته مانند سایر انواع ویلاها نیاز به امکاناتی مانند آب، گاز و برق دارد.  و برای تامین این موارد باید امکانات مورد نیاز تعبیه شود. لوله کشی و سیم کشی از جمله عملیاتی است.  که در این مرحله انجام می شود. نصب تجهیزات گرمایشی و سرمایشی نیز باید در این مرحله انجام شود.

اجرای لایه پوششی:

به منظور جلوگیری از راه یافتن آفات به سازه ویلا چوبی پیش ساخته و افزایش مقاومت آن در برابر عوامل محیطی می توان از لایه پوششی در قسمت های خارجی و داخلی ویلا استفاده کرد.

ویلاهای چوبی پیش ساخته در چه سایزهایی تولید می شوند؟

شاید فکر کنید متراژ ویلای چوبی محدود است. اما این درست نیست. با پیشرفت تجهیزات ساختمانی محدودیت های موجود در این زمینه برطرف شده. و بدین ترتیب امکان ساخت ویلای چوبی با متراژ مورد نظر فراهم شده است. البته لازم به ذکر است که با افزایش متراژ ویلا، زمان مورد نیاز برای ساخت و آماده سازی آن افزایش می یابد.

برای سهولت در اجرای ویلا در مناطق مرتفع معمولا متراژ کل را چند قسمت با متراژهای کوچکتر در نظر می گیرند تا ضمن جابجایی راحت تری کیفیت اجرا نیز تضمین شود. متراژ استاندارد یک ویلا چوبی حدود 15 تا 100 متر مربع است. اما امکان سفارش ویلا با متراژ بیشتر (تا 300 متر مربع) نیز وجود دارد. همچنین کلبه های پیش ساخته با استفاده از متریال چوب در اندازه های مختلف ساخته می شود. که جذابیت منحصر به فردی را نسبت به سازه های دیگر ایجاد می کند.

عمر مفید ویلای چوبی چند سال است؟

به عنوان یک اصل کلی، عمر مفید ویلای چوبی با کیفیت ساخت آن ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که ویلای چوبی پیش ساخته شما مطابق با اصول و استانداردها اجرا شود.  تا پنجاه سال قابل استفاده خواهد بود. در ضمن ویلای چوبی نیاز به نگهداری و تعمیر زیادی ندارد. و از نظر دوام قابل قبول است. اما برای افزایش عمر ویلا پیشنهاد می شود.  هر ده سال یک بار فضای داخلی آن رنگ آمیزی شود. این کار به حفظ زیبایی چوب کمک می کند. و از آسیب های ناشی از نفوذ حشرات مضر جلوگیری می کند.

آیا ویلای چوبی پیش ساخته مقاومت لازم را در برابر زلزله دارد؟

ویلاهای چوبی پیش ساخته با بهره مندی از اسکلت چوبی دارای استحکام لازم در برابر نیروهای زلزله می باشند. چوب ماده ای با مقاومت قابل قبول، وزن سبک و کشسانی طبیعی است که از ویژگی های مورد نیاز یک ساختمان برای ایستادن روی پای خود در برابر زلزله می باشد. یک ویلای چوبی می تواند در هنگام زلزله مقاومت نشان دهد. و به حالت اولیه خود بازگردد. دقیقاً به همین دلیل از گذشته تاکنون برای ساخت روی گسل ها استفاده می شده است.

عملکرد ویلا چوبی

عملکر ویلای چوبی

عملکرد مناسب چوب در این ساختمان ها با پایداری وضعیت ساختمان های چند صد ساله تا به امروز نشان می دهد. این در حالی است.  که برخی از ساختمان های بتنی مسلح شده.  با میلگرد علیرغم اینکه مطابق با استانداردهای تعیین شده. و دقیقاً مطابق با استانداردهای امروزی اجرا شده اند، بر اثر وقوع زلزله آسیب شدیدی دیده اند.

در قاره آسیا که زلزله های زیادی را به خود دیده است. ساختمان های چوبی بسیاری همچنان پابرجا هستند. و این به خوبی نشان می دهد که عملکرد چوب در این زمینه قابل قبول بوده است. در واقع قابلیت حفظ یکپارچگی ویلای پیش ساخته چوبی در مواجهه با نیروهای لرزه ای نسبت به سایر ساختمان ها قابل توجه است. و به همین دلیل این ساختمان ها کمتر از سایر ساختمان ها آسیب می بینند. به طور کلی تاثیر نیروهای مخرب بر سازه ساختمان در هنگام زلزله با وزن آن ارتباط مستقیم دارد. هر چه وزن ساختمان بیشتر باشد.

عملکرد آن در این زمینه ضعیف تر خواهد بود. و با توجه به اینکه چوب جزء مصالح سبک محسوب می شود. اگر یک ویلای چوبی پیش ساخته از طراحی استاندارد و مناسب لرزه ای بهره مند باشد. می تواند در برابر تخریب مقاومت کند. ساختمان های چوبی دارای یک زنجیره بار هستند. به این معنی که در نتیجه وجود اتصالات فلزی زیاد، مسیرهای متعددی برای تخلیه بار دارند. پلاستیسیته سازه ویلایی چوبی به آن اجازه می دهد. تا در برابر تغییر شکل های بزرگ بدون آسیب دیدگی مقاومت کند. این ویژگی باعث می شود که در صورت از کار افتادن بخشی از مجموعه، کل سازه پایدار بماند.

 بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید