مقالات

نکات مهم در طراحی پاسیو

طراحی پاسیو

در آپارتمان به دلیل شرایط موجود و تعداد پنجره های موجود در آنها امکان ورود نور کافی به آپارتمان وجود ندارد.  به همین دلیل از طراحی پاسیو برای هدایت نور به داخل خانه استفاده می شود.
در واقع می توان گفت پاسیو حیاط خلوت داخل خانه است.  که بنا به سلیقه مشتری می توان آن را بدون سقف یا با سقف خاص ساخت. پاسیو معمولا برای روشنایی بهتر در انتهای خانه یا وسط خانه طراحی می شود.

طراحی پاسیو

پاسیو مناسب چه فضایی است

پاسیو بیشتر مناسب خانه هایی که پنجره های کم و فضای داخل خانه تاریک تر است. در این خانه ها قسمتی از خانه مانند فضای پشتی به نورگیر اختصاص داده می شود. و در صورت مهیا بودن شرایط می توانند از آن درختان و گیاهان نیز استفاده کنید. علاوه بر این، از آنجایی که خانه های آپارتمانی به پاسیو بیشتری نیاز دارند. می توان پاسیو را در خانه های یک طبقه نیز طراحی و اجرا کرد.
پاسیوها به دلیل داشتن نور کافی در صورت داشتن ابعاد بزرگ محل مناسبی برای پرورش گل و گیاه هستند. و در اکثر خانه ها به پاسیو گلخانه نیز می گویند.

پاسیو

مزایای ساخت پاسیو

دریافت نور طبیعی بیشتر
افزودن به فضای مفید خانه و داشتن فضای بیشتر
آلودگی کمتر و نیاز کمتر به نظافت

نکات مهم در طراحی پاسیو

نور کافی

مهمترین نکته در طراحی پاسیو حداکثر نورپردازی فضا است. پاسیو باید به گونه ای طراحی شود. که در دسترس ترین نور طبیعی وارد آن شود. و نور زیاد و چشمگیری به فضا بدهد. استفاده از سقف های شفاف به عنوان یک سایه روشن ساده در بخش های مختلف خانه مانند: آشپزخانه، ورودی و … انتخاب بسیار خوبی است.

هماهنگی فضاها

هماهنگی در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. و برای زیباتر شدن خانه باید تمام قسمت های خانه با یکدیگر هماهنگ باشند. از آنجایی که پاسیو نیز یک فضای داخلی است. باید با سایر قسمت ها هماهنگی داشته باشد. برای مثال اگر برای کف خانه از پارکت استفاده کرده اید، برای پاسیو و نورگیر نیز باید از پارکت طرح چوب استفاده کنید.

پارتیشن بندی پاسیو

با توجه به اینکه کاربری قسمت های مختلف خانه با پاسیو متفاوت است. به همین دلیل باید مرز مشخصی بین پاسیو و سایر قسمت ها مشخص شود، البته وجود حاشیه به معنای عدم هماهنگی نیست. و باید هماهنگی بخش های مختلف حفظ شود.
برای پارتیشن بندی و ایجاد مرز بین پاسیو و سایر قسمت های خانه می توانید از سایبان، آلاچیق، آبنما، درختچه های زینتی، درهای شیشه ای تاشو و … استفاده کنید.

روشنایی

امروزه با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد، برخلاف گذشته که برای نورپردازی فقط از سقف پاسیو استفاده می شد. بهتر است علاوه بر سقف شیشه ای، از دیوارهای شیشه ای نیز برای تامین نور بیشتر پاسیو استفاده شود. البته در صورت موقعیت مکانی خانه باید به گونه ای باشد که نور مناسب را از سقف بگیرد، لازم نیست همه قسمت ها شیشه ای باشند.

متریال پاسیو

از آنجایی که پاسیو در معرض آفتاب شدید، رطوبت و نم قرار دارد، برای ساخت آن باید از مواد مقاوم استفاده کرده.  تا به مرور زمان کمترین آسیب را ببیند. مشتریان برای ساخت تمام قسمت های خانه باید به این نکته توجه کرد تا آسیب های احتمالی کاهش یابد و ساختمان به سرعت فرسوده نشود.

سقف پاسیو

اگر می خواهید برای فضای پاسیو حریمی تعیین کنید باید توجه داشته باشید که درصد نور پاسیو کم نشود زیرا مهم ترین دلیل استفاده از پاسیو ورود نور به خانه است. در گذشته از شیشه برای ایجاد حریم در پاسیو استفاده می کردند.  اما امروزه به دلیل خطرات فراوان در هنگام بادهای شدید، استفاده از شیشه کاهش یافته و مواد پلی کربنات جایگزین آن شده است.
استفاده از نورگیرهای حبابی برای سقف پاسیو و حیاط خلوت نیز گزینه مناسبی است. که از پلی کربنات زیباتر است. البته باید توجه داشته باشید. که قیمت آباژور حبابدار بیشتر از پلی کربنات است. و با توجه به متریالی که در ساخت آن به کار رفته است دارای مزایای مختلفی می باشد.

سقف پاسیو

جنس کف پاسیو

برای انتخاب کفپوش پاسیو باید به نکاتی مانند مساحت پاسیو، آب و هوا و شرایط جغرافیایی محیط زندگی خود و بودجه مورد نظر خود توجه کنید. همچنین می توانید برای کف پاسیو از مواد سختی مانند سنگ، آجر و بتن استفاده کنید. که مقاومت خوبی دارند و به راحتی تمیز می شوند.

نکات مهم برای ساخت پاسیو بر اساس مقررات ملی ساختمان

بر اساس مقررات ملی ساختمان، حیاط خلوت واقع در ساختمان جنوبی باید با استفاده از نرده، دیوار یا حصار فضای سبز از معابر عمومی جدا شود.
در ساختمان های جنوبی تمامی طبقات ساختمان باید به حیاط اصلی دسترسی داشته باشد. و تمامی سطوح و دیوارهای جانبی حیاط دارای نما باشد.
در صورتی که حیاط با سقف شیشه ای پوشیده شده باشد. باید منافذ مناسب و کافی برای تهویه طبیعی در آن تعبیه شود.
کف پاسیو باید دارای شیب مناسب و سیستم دفع آب سطحی باشد.
پاسیو که برای تامین نور و تهویه اتاق است نباید تا فضای پارکینگ ادامه یابد.
ابعاد پاسیو باید 12 متر مربع و عرض حداقل 3 متر برای تامین نور و تهویه باشد.

 

استخر

 

سایت بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید