صنعت ساختمان

نکات بندکشی سرامیک و کاشی

بندکشی سرامیک و کاشی

در پوشش‌های سرامیک پرسلان یا سایر مواد پوششی مانند کاشی، سنگ و غیره، در نظر گرفتن درزها و پرکردن آن‌ها با دوغاب‌های مناسب به عملکردی بادوام و ماندگار کمک می‌کند. در اینجا برخی از مزایای در نظر گرفتن بندکشی سرامیک و کاشی آورده شده است:

1. یک بندکشی یکپارچه در اطراف کاشی و سرامیک ایجاد کنید

با توجه به جذب آب کم کاشی و سرامیک پرسلان با در نظر گرفتن درزها و پرکردن آنها با دوغاب های مناسب که پیوند محکمی با این نوع سرامیک دارند، یک بندکشی یکپارچه بین کاشی و سرامیک ایجاد می شود که بر استحکام و دوام پوشش سرامیک می افزاید. . در صورت استفاده از دوغاب شن و سیمان سنتی (ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ یا سایر ترکیبات مشابه) به دلیل جذب کم آب سرامیک های پرسلان ، دوغاب به کاشی و سرامیک نمی چسبد و به مرور زمان دوغاب از آنها جدا می شود.

بندکشی اشتباه

2. جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در صورت استفاده از دوغاب های مناسب

اگر درز بین کاشی و سرامیک تعبیه نشده باشد، با توجه به اینکه از نظر تئوری نمی توان فاصله بین دو کاشی و سرامیک را به صفر رساند و همیشه شکافی وجود دارد که به دلیل عرض بسیار کم، نمی توان آن را با دوغاب پر کرد. دوغاب، محل مناسبی برای تجمع و رشد قارچ و باکتری خواهد بود.

3. پوشش نامتناسب و مسائل نصب

با توجه به احتمال خطای انسانی در نصب کاشی و سرامیک و وجود پوشش نامتناسب ، نصب کاشی و سرامیک پرسلان با عرض بند مناسب به رفع این مشکلات ناشی از آن کمک شایانی می کند.

4. سهولت در تعویض کاشی و سرامیک آسیب دیده

در صورتی که کاشی و سرامیک با عرض بند مناسب نصب شده باشد، در صورت آسیب دیدن هر یک از کاشی و سرامیک در اثر ضربه یا هر دلیل دیگر، به دلیل وجود بند و شکاف کافی، می توان با ابزار مناسب دوغاب ها را خالی کرد و کاشی و سرامیک آسیب دیده را بدون آسیب تعویض کرد.

بندکشی سرامیک و کاشی

5. یکپارچه سازی بصری

تعبیه بند بین کاشی و سرامیک و پرکردن آنها با دوغاب های مناسب ظاهری یکنواخت و مطلوب به سطح کاشی می دهد.

پوشش کف با سرامیک: عرض بند بین کاشی و سرامیک 2 تا 5 میلی متر و به طور کلی به طور متوسط ​​3 میلی متر است.

سطوح و اتصالات تمام شده: برای عرض اتصال مقادیر زیر پیشنهاد می شود.

کف:

کاشی های فشرده خشک: 3 میلی متر

کاشی های اکسترود شده: 6 میلی متر

دیوار:

کاشی های پرس خشک: 1.5 میلی متر

کاشی های اکسترود شده: 6 میلی متر

نکته 1: ممکن است برای قرار دادن کاشی‌های بزرگ‌تر، ایجاد جلوه تزئینی و دلایل دیگر، بند پهن‌تری لازم باشد.

نکته 2: عرض بند معمولاً در سطح کاشی اندازه گیری می شود.

هشدارها و نکات مربوط به بندکشی سرامیک و کاشی

عرض بند باید حداقل دو سوم ضخامت کاشی و سرامیک باشد

نکات بندکشی

قبل از بندکشی تمام چسب اضافی در نصب باید قبل از خشک شدن پاک شود. زیرا رطوبت ممکن است اثرات مخربی ایجاد کند. در این عملیات باید مراقب بود که به سرامیک ها آسیبی وارد نشود. همچنین عرض بندها باید در سرتاسر سطح کاشی کاری شده ثابت باشد.
برای دستیابی به عرض یکنواخت برای اتصالات در سطح کاشی و سرامیک، استفاده از اسپیسر ( کلیس گوه ) توصیه می شود.

 

توصیه های منابع فنی رسمی در مورد بندکشی کاشی و سرامیک:

فاصله کاشی مورب:

فضاهای داخلی 6-8 متر در هر جهت ، مناطق داخلی یا خارجی که در هر جهت در معرض نور مستقیم خورشید یا رطوبت 2.5-3.5 متری هستند.

فاصله های استاندارد:

توصیه می شود فاصله ها را در مکان های زیر در نظر بگیرید:

بیش از اتصالات موجود و/یا ساختاری

جایی که کاشی کاری در کنار مصالح دیگر است

جایی که کاشی کاری در اتصالات مواد زمینه مختلف پیوسته است

در مناطق بزرگ کاشی کاری شده، در گوشه های عمودی داخلی و در مرکزهای 3 تا 4.5 متری به صورت افقی و عمودی.

جاهایی که احتمالاً تنش ها متمرکز می شوند، برای مثال در تغییر تراز

بندکشی خاص به دلایل زیر بر روی سطوح کاشی سرامیکی تعبیه می شود:

 

جداسازی سطح کاشی کاری شده از عناصر ثابت مانند ستون ها و دیوارها

تقسیم مناطق وسیعی از سطح کاشی کاری شده به بخش های کوچکتر برای جبران فشار ناشی از علل مختلف.

برای قطع سطح کاشی کاری شده برای مطابقت با ناپیوستگی های زیرلایه مانند اتصالات ساختمانی و درزهای حرکتی

هشدارها و نکات مربوط به بندکشی های خاص

تمام اتصالات باید از نظر مقطع مستطیلی، با لبه های صاف، صاف و بدون حفره و بی نظمی باشند. نسبت عرض: عمق و ابعاد پروفیل درزگیر در یک اتصال باید با توصیه های سازنده درزگیر مطابقت داشته باشد.

در مواردی که مشکوک به حرکت رطوبتی یا حرکت حرارتی زمینه و/یا کاشی کاری است که پایداری نصب را تهدید می کند، مفاد اتصالات حرکتی اضافی باید در نظر گرفته شود.

هنگام تشکیل درزها، قرار دادن یک نوار پرکننده موقت مفید است که زمانی که کاشی کاری به اندازه کافی سفت است بتوان آن را جدا کرد. باید مراقب بود که از گیر افتادن دوغاب و سایر مواد در حفره اتصال که مانع از کاربرد صحیح درزگیر می شود و ممکن است از حرکت اتصال و در نتیجه آسیب یا جابجایی جلوگیری کند، جلوگیری شود.

هشدارها و نکات مربوط به مفاصل حرکتی

استفاده از نوع خاصی از درزگیر ممکن است برای همه کاشی های سرامیکی مناسب نباشد. در این زمینه توصیه های سازنده باید مورد توجه قرار گیرد.

بندکشی خاص باید دارای مقطع مستطیل شکل بوده و عرض آنها در عمق تغییر نکند و سوراخی در آنها وجود نداشته باشد.

به منظور جلوگیری از آلودگی کاشی و سرامیک هنگام استفاده از درزگیر، توصیه می شود لبه های کاشی و سرامیک را با نوار کاغذی بپوشانید.

چسب بندکشی

توصیه هایی برای پر کردن بند

توصیه می شود با تقسیم سطح کاشی کاری شده به بلوک هایی با ابعاد مناسب، درزهای داخل بلوک ها را با دوغاب پایه سیمانی پر کنید. در صورت عدم امکان استفاده از پروفیل اتصال حرکتی می توان از ترکیب دوغاب پایه سیمانی و مواد پلی اورتان انعطاف پذیر که خاصیت انعطاف پذیری دارد استفاده کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر مشاهده می شود که سطح کاشی کاری شده به 4 بلوک تقسیم شده و بندها با ترکیب دوغاب های پایه سیمانی (رنگ زرد) و گروت های انعطاف پذیر (رنگ آبی) پر شده اند. در این حالت عرض همه اتصالات باید یکسان باشد.

در تصویر زیر مشاهده می شود که سطح کاشی کاری شده با ترکیب دوغاب پایه سیمانی (رنگ زرد) و دوغاب انعطاف پذیر (رنگ آبی) دوغاب شده است. همانطور که در تصویر نشان داده شده است. درزهای پر شده با دوغاب انعطاف پذیر یکنواخت هستند و توسط دوغاب سیمانی قطع نمی شوند و دور سطح کاشی شده را تشکیل می دهند.

سایت بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید