صنعت ساختمان

نحوه نصب کاشی کف

نحوه نصب کاشی کف

نحوه نصب کاشی کف یک گزینه جذاب و کاربردی برای آشپزخانه ها، حمام ها، اتاق های خشکشویی و ورودی ها است. نصب کاشی کف در هر یک از این اتاق ها به شما یک کفی ضد آب و با قابلیت تمیز کردن آسان می دهد.  که در برابر آب و هوا و سایش مقاوم است.

اگر کاشی کف شما فرسوده یا تراشه شده است، یا به سادگی برای ارتقاء آماده هستید، پس این راهنما را دنبال کنید تا نحوه نصب کاشی کف را خودتان یاد بگیرید. این راهنما همچنین نحوه آماده سازی فضای خود، نوع ابزار و لوازم کاشی مورد نیاز و نحوه نصب صحیح کفپوش کاشی را پوشش می دهد.

1.کاشی ها را انتخاب کنید و فضا را آماده کنید.

نحوه نصب کاشی کف

یادگیری نحوه چیدن کاشی های کف یک فرآیند نسبتاً ساده است. اما نیاز به کمی آمادگی دارد. کاشی ها در انواع سبک ها، رنگ ها و الگوها عرضه می شوند. برای شروع از این نکات استفاده کنید:

قبل از تصمیم گیری، همه چیز را در مورد انواع کاشی های موجود بیابید.
پس از اتمام پروژه، کف زیرین شما باید بتواند کاشی، ملات، دوغاب و مبلمان را پشتیبانی کند. باید تمیز، خشک و صاف باشد.
کف زیرین خود را بررسی کنید و هر فرورفتگی، ترک یا ناهمواری که مانع کاشی کاری شما می شود یا به درستی نصب نمی شود را اصلاح کنید.
کف را اندازه بگیرید. تا مطمئن شوید که کاشی کافی دارید.
کاشی‌ها را از تمام جعبه‌ها مخلوط کنید تا تفاوت‌های رنگ جزئی در هر رنگ قابل توجه نباشد.

نکته: قبل از شروع پروژه کاشی خودرا بررسی کند و از صحت درستی و نداشتن چند رنگی آن مطلع شوید.

2.ابزار و مواد مورد نیاز.

ابزار و مواد را جمع آوری کنید

هنگام نصب کاشی کف ، به برش کاشی ، چکش پلاستیکی، جداکننده کاشی، تراز، ماله کاشی و ملات نازک گیر یا نوع دیگری از ملات نیاز دارید. برای توضیحات بیشتر در مورد ابزار مورد نیاز کاشی کار به وبلاگ ابزار کاشی کاری مراجعه کنید.

مجموعه نازک کاری بر پایه سیمان است، اما برخی از ملات‌ها به عنوان «غیر اصلاح‌شده» برچسب‌گذاری شده‌اند و به مخلوط پلیمری لاتکس نیاز دارند. افزودنی پلیمر لاتکس باعث بهبود عملکرد ملات و افزایش استحکام باند می شود. اطمینان حاصل کنید که اندازه ماله، نوع ملات و سایر مواد چسباننده کاشی مانند جداکننده هایی که توسط سازنده کاشی شما توصیه شده است را تهیه کنید.

برای برش کاشی، چندین گزینه ابزار وجود دارد: یک برش ضربه ای دستی، یک اره کاشی مرطوب الکتریکی و یک گیره کاشی. قیچی دستی معمولاً برای کارهای کوچکتر استفاده می شود. برای کارهایی که نیاز به برش کاشی های زیادی دارند، اره مرطوب بهترین کار است.

3.چیدمان کاشی را ببینید.

چیدمان کاشی

هنگام کاشی کاری کف، طرحی از طرح کاشی تمام شده خود را مستقیماً روی کف زیرین خود بکشید. خطوط چیدمان به شما نشان می دهد که کاشی های کف را از کجا شروع کنید و به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که کاشی ها به درستی در مرکز اتاق قرار دارند. خطوط چیدمان باید مربع باشند، در غیر این صورت در پایان با کاشی های عجیب و غریب در کف ها مواجه خواهید شد.

بهترین راه برای اطمینان از خطوط مربعی این است که با ترسیم کف اتاق تا حد امکان دقیق روی یک صفحه کاغذ ، یک پلان طبقات ایجاد کنید. درها و موانع کف مانند کابینت ها و وسایل و همچنین هر گونه لبه یا تزئین کاشی را شامل شود.

نقطه مرکزی اتاق را پیدا کنید:

چهار دیوار را برای نقاط میانی آنها اندازه بگیرید. دو خط گچی یکی از وسط دو دیوار مقابل و دیگری از وسط دو دیوار دیگر بچسبانید. نقطه مرکزی اتاق محل تلاقی خطوط است.

بررسی کنید که خطوط گچی مربع باشند:

نقاط 3 فوتی را روی یک خط گچی و 4 فوتی را روی یک خط گچی عمود بر روی یک خط گچی که از تقاطع شروع می شود علامت بزنید. فاصله مورب بین هر یک از این دو نقطه را اندازه بگیرید.
اگر خطوط مربع نباشند. کاشی‌ها خارج از مرکز خواهند بود.  و اتاق ممکن است نامتعادل به نظر برسد.

4.چیدمان را چک کنید.

چیدمان کاشی

طرحی که طراحی کرده اید را با کاشی های خود آزمایش کنید.

نیم ردیف از کاشی های کف را در هر دو جهت بدون ملات بچینید، از نقطه مرکزی شروع کنید و به سمت بیرون کار کنید. برخی از کاشی ها دارای فلش های جهت دار در پشت هستند. برای اطمینان از هم ترازی الگو، باید این فلش ها را در یک جهت نگه دارید.

فاصله بین کاشی ها

زمانی که فضای کافی برای کاشی کامل وجود ندارد توقف کنید. اگر فضای انتهای هر ردیف کوچکتر از یک سوم کاشی است، خطوط گچی خود را طوری تنظیم کنید که فضای دو طرف اتاق حداقل نصف یک کاشی را در خود جای دهد.

5.ملات نازک را آماده کنید.

ملات

ملات نازک کاری یک عامل اتصال دهنده معمولی است. که برای چسباندن کاشی ها به تخته پشتی یا کف زیر بتونی استفاده می شود. از سیمان و ماسه ریز ساخته شده است.  و در صورت خرید نمونه خشک باید با آب مخلوط شود. ست نازک خود را در یک سطل بزرگ با استفاده از یک مته با یک پد همزن، مطابق دستورالعمل بسته، مخلوط کنید. یادت باشه:

ملات ها را نمی توان فوراً استفاده کرد. و باید به مدت 5 تا 10 دقیقه پس از مخلوط کردن اجازه داده شود که بماند. این به عنوان “زمان خاموشی” شناخته می شود. و به مواد شیمیایی موجود در ملات اجازه می دهد تا به طور کامل فعال شوند.
مراقب باشید که یک پودر نازک کاری خیلی بزرگ را با هم مخلوط نکنید. عمر کاری محدودی دارد و اگر بیش از حد مخلوط کرده باشید، قبل از اینکه فرصت استفاده از آن را داشته باشید شروع به سفت شدن می کند.
پس از استفاده، مته همزن را سریعاً تمیز کنید. تا ملات روی آن سفت نشود.
کاشی پرسلان باید با استفاده از یک مجموعه نازک اصلاح شده. با پلیمر نصب شود تا پیوند مناسب بین کاشی و زیرلایه حاصل شود.

نکته: پس از شروع سفت شدن رقیق، آب اضافه نکنید. انجام این کار ملات را ضعیف می کند و به شدت بر اتصال بین کاشی و بستر تأثیر می گذارد.

6.ملات را پخش کنید

نصب کاشی

ماله های کاشی هم لبه صاف و هم لبه بریده دارند. بریدگی ها دندان نامیده می شوند. عمق و عرض دندانه های ماله شما به نوع و اندازه کاشی بستگی دارد. اندازه شکاف تعیین می کند که چه مقدار نازک روی کف زیر کاشی باقی مانده است. به طور معمول، هرچه کاشی بزرگتر باشد، بریدگی باید بزرگتر باشد.

از ماله خود برای بیرون آوردن مقدار زیادی ملات از سطل مخلوط خود استفاده کنید.
وقتی آماده شروع استفاده از ملات هستید، مجموعه نازک را با سمت صاف ماله پخش کنید. آن را تقریباً با زاویه 45 درجه روی تخته پشتی یا زیر زمین فشار دهید. این امر باعث می شود ملات به طور کامل بچسبد.

7.ملات را آزمایش کنید و اولین کاشی ها را بچینید

چیدن کاشی

در ابتدای نصب کف کاشی، همیشه یک آزمایش برای اطمینان از سازگاری ملات انجام دهید.

مجموعه نازک را روی یک منطقه آزمایشی کوچک در مرکز طرح خود پخش کنید.
اولین کاشی آزمایشی را روی تخت نازک قرار دهید. کاشی را صاف قرار دهید و سپس با فشار ملایم، کاشی را به اندازه 1/4 اینچ بر روی برآمدگی های نازک قرار دهید، سپس آن را به جای خود برگردانید.
کاشی را به سمت بالا بکشید و پشت کاشی را بررسی کنید. باید کاملاً با این ست پوشانده شود.
اگر نواحی روی کاشی آزمایشی خود دارید که با ملات پوشانده نشده است، به این معنی است که ملات را به درستی مخلوط نکرده اید، ملات را به طور یکنواخت پخش نکرده اید یا خیلی صبر کرده اید تا اولین کاشی خود را ببندید و ملات شروع به خشک شدن کرد. همچنین ممکن است به این معنی باشد که کاشی را به طور یکنواخت و محکم در ملات فشار نداده اید. قبل از ادامه در صورت لزوم تصحیح کنید.

چینش کاشی

هنگامی که تأیید کردید که قوام ملات مناسبی دارید، اولین کاشی خود را دوباره بچینید. مطمئن شوید که با خطوط گچی در مرکز چیدمان مطابقت داشته باشد. و کاملاً به داخل ملات فشار داده شود.
دو جداکننده در امتداد سمتی که کاشی اضافه می‌کنید. در هر انتهای آن قرار دهید. کلیپس و گوه ها به اطمینان از فاصله مساوی بین کاشی ها کمک می کنند. همیشه کلیپس گوه های خود را طوری قرار دهید که به سمت بالا و بیرون بچسبند. یک اشتباه رایج این است که آنها را به پهلو در گوشه هایی که چهار کاشی به هم می رسند قرار دهید. اگر این کار را انجام دهید، در ملات فرو می‌شوند و به سختی جدا می‌شوند.
کاشی دوم خود را با تراز کردن لبه ها و گوشه ها و سپس لولا کردن آن به پایین تنظیم کنید. در صورت لزوم آن را کمی به جلو و عقب بچرخانید تا یک تراز و قرارگیری ایمن داشته باشید.

8.ملات را در بخش ها اعمال کنید

ملات را پخش کنید

اگر این اولین باری است که کف را کاشی می کنید، ممکن است بخواهید به اندازه کافی ملات برای یک یا دو کاشی در یک زمان بمالید.

ست نازک را با استفاده از سمت بریدگی ماله شانه کنید، آن را در زاویه 45 درجه نگه دارید و به آرامی دندان های ماله را به زمین فشار دهید.
مطمئن شوید که مجموعه نازک را در یک جهت شانه کرده اید. از الگوهای دایره ای یا چرخشی خودداری کنید. کانال های شانه شده با قرار دادن کاشی صاف می شوند و فشرده می شوند و از وجود مقدار مناسب ملات در زیر کاشی اطمینان حاصل می کنند.
در حین حرکت از یک ماله کوچک و نازک استفاده کنید تا مقدار کمی از لبه های کاشی های خود را بردارید. اجازه ندهید که ست نازک در حین حرکت از بین برود یا شروع به خشک شدن کند. اگر این کار را کرد، آن را بردارید و یک لایه نازک جدید اعمال کنید.
همانطور که هر کاشی را می گذارید. آنها را از نظر خاک یا گرد و غبار بررسی کنید. در صورت نیاز آنها را پاک کنید. گرد و غبار می تواند بر نحوه چسبندگی کاشی ها به ملات تأثیر بگذارد.
در طول فرآیند، از یک اسفنج مرطوب برای تمیز کردن هر گونه ملات که به بالای کاشی ها ختم می شود، استفاده کنید. اجازه ندهید خشک شود. پس از خشک شدن، حذف ملات روی کاشی بسیار سخت است.

نکته: همیشه خطوط گچی چیدمان خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که کاشی‌ها را در یک خط مستقیم قرار می‌دهید.

9.کاشی های هم سطح

کاشی ها در یک سطح

پس از نصب سه یا چهار کاشی، از تراز بودن آنها مطمئن شوید.

یک 2*4 را روی آن قرار دهید و با یک پتک لاستیکی به آرامی ضربه بزنید. این کار کاشی ها را تراز می کند و آنها را محکم در ملات فرو می کند.
به پخش ملات و قرار دادن کاشی های اضافی ادامه دهید.
تراز خود را با عقب رفتن هر چند وقت یکبار و نگاه کردن به لبه های کاشی بررسی کنید تا مطمئن شوید که خطوط صاف هستند. این کار باید اغلب، قبل از شروع خشک شدن و سفت شدن ملات انجام شود.
اگر در حالی که ملات هنوز خیس است، مشکلات تراز را پیدا کردید، می توانید قبل از ادامه، آنها را صاف کنید.

10.پایان کار کاشی کاری

پایان کار کاشی کاری

کاشی کاری را در ربع اول خود به پایان برسانید. سپس فضایی بین آن کاشی ها و دیواری که کاشی های بریده شده مورد نیاز است، باقی می ماند. کار گذاشتن تمام کاشی های کامل را در سه ربع دیگر خود به پایان برسانید و بگذارید ملات سفت شود.

ملات‌های مختلف زمان‌های پخت متفاوتی دارند. اما اکثر آنها از شما می‌خواهند تا 24 ساعت از کاشی دور بمانید. اگر هنگام نصب کاشی‌های کف نیاز به استراحت دارید، همیشه ملات‌هایی را که روی هم قرار گرفته‌اند در ناحیه‌ای که می‌خواهید کاشی‌کاری کنید، خراش دهید. اگر خشک شود، روی میزان چسبندگی کاشی‌های جدید هنگام بازگشت به محل کار تأثیر می‌گذارد.

نکته: نصب کفپوش خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که قبل از سفت شدن لایه نازک در عرض 24 ساعت، یک خروجی بدون پا گذاشتن روی کاشی داشته باشید.

11.اندازه گیری و برش کاشی

اندازه گیری و برش کاشی

کاشی ها را اندازه بگیرید و برش دهید تا با فضای باقی مانده در امتداد دیوار متناسب شود.

طبق توصیه سازنده کاشی، فاصله انبساط بین کاشی و دیوار ایجاد کنید. این باعث می شود که کف و دوغاب بدون ایجاد ترک منبسط شوند. همچنین فضای مورد نیاز برای خط دوغاب را محاسبه می کند.
گروه های کوچک کاشی را در یک زمان چیده، علامت گذاری و برش دهید و آنها را در فضایی که قرار است نصب کنید، بگذارید.

قبل از برش دو بار اندازه بگیرید.

کاشی های برش خورده را در گروه های کوچک نصب کنید تا از مخلوط کردن بیش از حد ملات و خطر خشک شدن آن جلوگیری کنید تا بتوانید از همه آن استفاده کنید.

برای برش منحنی، خط برش را علامت بزنید، سپس تکه‌های کاشی را با نیپک‌های کاشی جدا کنید. لبه برش را با یک سنگ ساینده صاف کنید.
هنگام کاشی کاری با سنگ طبیعی یا کاشی کف چینی، همیشه با اره خیس برش دهید تا از شکستگی یا بریدگی جلوگیری شود.
وقتی برش ها تمیز نیستند، تیغه های اره کاشی را عوض کنید.

12.بندکشی را اعمال کنید

بندکشی

هنگامی که کف کاشی شما کامل شد، زمان اجرای دوغاب است. بند فضاهای بین کاشی ها را پر می کند. مانند رنگ، دوغاب می‌تواند در رنگ‌های متنوعی وجود داشته باشد که با کاشی شما مطابقت یا تکمیل کنند.

قبل از تزریق، تمام جداکننده های کاشی خود را بردارید. گذاشتن کلیپس گوه ها در جای خود و دوغاب زدن روی آنها یکپارچگی دوغاب را به خطر می اندازد.
قرنیزها، تزئینات و طبقات مجاور را با نوار نقاش محافظت کنید.
دوغاب را مطابق دستورالعمل بسته مخلوط کنید.
پس از آماده شدن دوغاب، آن را با شناور دوغاب لاستیکی که با زاویه کم نگه دارید، در قوس های جارو پهن کنید.
برای جلوگیری از فشار شناور به فضاها و ایجاد سطوح ناهموار دوغاب، آن را با زاویه 45 درجه روی فضاهای بین کاشی ها اعمال کنید.
دوغاب را داخل مفاصل فشار دهید، آنها را کاملا پر کنید. روی بخش های کوچک 4 در 4 فوت تمرکز کنید.
پس از پخش شدن دوغاب، مقدار اضافی آن را با یک شناور بند که با زاویه 45 درجه نگه داشته اید، بردارید. روی مفاصل مورب کار کنید تا از فرو رفتن در مفاصل جلوگیری کنید.
دوغاب را دو بار در روز به مدت سه روز مه پاش کنید تا به آرامی آن را درمان کنید. به مدت هشت تا 12 ساعت روی سطح راه نروید.

انواع بند

بند انواع مختلفی دارد و بند های مختلف به روش های متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، تقریباً همه دوغاب های سیمانی دارای پلیمر لاتکس در مخلوط پودر هستند. برخی دیگر به یک مخلوط پلیمری لاتکس نیاز دارند.

برای اتصالات 1/8 اینچ تا 1/2 اینچ، از دوغاب سنباده استفاده کنید. برای اتصالات تا 1/8 اینچ، از دوغاب بدون سنباده استفاده کنید. توصیه های سازنده کاشی را دنبال کنید.

اگر بین کاشی و دیوار شکافی وجود دارد، حتماً فضا را با درزگیر پر کنید تا آب به زیر کاشی یا دیوار نرسد. در این مورد استفاده از درزگیر ساده ترین است، زیرا شکاف را پر می کند و در حالی که ضد آب باقی می ماند به سطح کاشی می چسبد. همچنین ترک نمی خورد و به راحتی قابل تعویض است. در حالی که می‌توانید شکاف‌ها را با ملات یا دوغاب پر کنید، اما به اندازه درزگیری انعطاف‌پذیر، ضد آب یا آسان نیست.

13.دوغاب اضافی را از کاشی ها تمیز کنید

دوغاب اضافی را از کاشی ها تمیز کنید

هنگام کاشی کاری کف، مراقب باشید که دوغاب اضافی را فوراً جدا کنید تا از لکه دوغاب جلوگیری شود. لکه دوغاب زمانی اتفاق می‌افتد که دوغاب روی کاشی خشک می‌شود و سطح آن کدر می‌شود.

یک اسفنج مرطوب بردارید و از روی کاشی ها عبور نور به صورت مورب ایجاد کنید تا دوغاب اضافی تمیز شود.
به محض اینکه یک قسمت کامل شد، قبل از تمیز کردن، اسفنج را بچرخانید تا آب از آن نچکد. آب اضافی می تواند بر قوام دوغاب تاثیر بگذارد.
از هر دو لبه هر طرف اسفنج استفاده کنید. مراقب باشید که اسفنج را به شکاف فشار ندهید. هر تعداد پاس لازم را انجام دهید. هر چه دوغاب روی سطح کاشی خشک‌تر باشد، جدا کردن آن سخت‌تر است. کاشی ها در اولین گذر تمیز نخواهند بود پس صبور باشید.
اسفنج را مرتباً در آب تمیز بشویید و همچنین آب را مرتباً تعویض کنید. هرچه آب تمیزتر باشد، به طور موثرتری دوغاب را از سطح کاشی های شما پاک می کند.
با استفاده از یک تی شرت یا پارچه پنیر کهنه، تیرگی باقی مانده از دوغاب را از بین ببرید. اگر مشکل دارید، یک محلول پاک کننده لکه دوغاب اضافه کنید.
سعی کنید قبل از اینکه کاملاً خشک شود و از بین بردن آن سخت تر شود، تمام لکه را از بین ببرید.

14.بندها را کامل کنید

تکمیل بندکشی

شخص با استفاده از یک برس کوچک دوغاب را آب بندی می کند.

آب بندی دوغاب برای تمیز نگه داشتن خطوط دوغاب و ظاهری جدید ضروری است. بندکشی محافظت بی نظیر و نامرئی را برای دوغاب فراهم می کند. سیلرها از ایجاد لکه جلوگیری می کنند و از رشد کپک و کپک در دوغاب جلوگیری می کنند.

یک سیلر با اپلیکاتور داخلی انتخاب کنید یا یک بطری کاربرد سیلر دوغاب را بردارید. همچنین می‌توانید از افزودنی دوغاب استفاده کنید که مقاومت لکه‌ای را در طول فرآیند پخت ایجاد می‌کند.
هر سیلر اضافی را ظرف 10 دقیقه پاک کنید. اگر از کاشی لعابدار استفاده می کنید، بیشتر مراقب باشید که فقط دوغاب را ببندید.
دستورالعمل های سازنده را در مورد زمان استفاده از سیلر خود دنبال کنید. در بیشتر موارد، قبل از استفاده از سیلر، اجازه دهید دوغاب حدود سه روز خشک شود.

نکته: انتظار داشته باشید که دوغاب بند شما به طور متوسط ​​یک تا دو سال قبل از نیاز به استفاده مجدد از آن دوام بیاورد. اگر روی دوغاب موجود آب می‌ریزید و به نظر می‌رسد که در آن خیس می‌شود، وقت آن است که دوباره آب بندی کنید.

15. پایان کار

تکمیل کاشی کاری

برای تکمیل پروژه خود، نوار نقاش را از هر سطح محافظت شده بردارید.
شکاف انبساط 1/4 اینچی باقی مانده در امتداد دیوارها را بپوشانید. شما می توانید این کار را با تریم کاشی پوزه ای یا قالب گیری چوبی یک چهارم گرد انجام دهید. که بین کف کاشی کاری شده خود و طبقات همسایه اضافه کنید.

اکنون که می دانید چگونه کف را کاشی کنید، ایجاد یک اتاق جدید زیبا به سادگی چیدن کاشی، جمع آوری ابزار و وقت گذاشتن است. هنگام تعیین میزان مواد مورد نیاز برای کاشی کف خود، حدس نزنید، محاسبه کنید. با ماشین حساب کاشی ما دقیقا بدانید چه مقدار نیاز دارید. از طرف دیگر، نحوه نصب کاشی کف آشپزخانه، کف حمام یا فضاهای دیگر را به خدمات نصب کاشی و خرید کاشی مناسب خانه خود را به بازار صنعت ساختمان فتوحی بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید