مقالات

نحوه‌ی تعمیر کاشی شکسته

تعمیر کاشی شکسته

کاشی و سرامیک مصالح ساختمانی قابل توجه و کاربردی هستند. که به اشکال مختلف در حمام، توالت، استخر، آشپزخانه و مکان های دیگر استفاده می شوند. کاشی ها به دلیل ظرافت و وزن سبکی که دارند بیشتر روی دیوارها استفاده می شوند. در حالی که از سرامیک ها به دلیل دوام بیشتر در کف استفاده می شود.

کاشی ها و سرامیک ها به دلیل عواملی مانند افتادن اجسام، ضربه، رطوبت و نصب نامناسب ممکن است. ترک بخورند، یا حتی بشکنند.

تعمیر کاشی شکسته خیلی سخت نیست. با دنبال کردن چند روشی که در زیر به آنها پرداخته شده است. می توانید کاشی و سرامیک شکسته را بدون نیاز به تعویض آن تعمیر کنید.

تعمیر کاشی شکسته

عوامل خرد شدن و شکستن کاشی

کاشی‌های کف و دیوار از نظر ضخامت و دوام متفاوت هستند. اما به طور کلی، عوامل زیر می‌توانند باعث خرد شدن یا شکستن کاشی‌ها شوند:

نصب نامناسب :

بهتر است کاشی ها توسط افراد حرفه ای نصب شود. ملات باید مناسب باشد و چسب گزینه خوبی برای چسباندن کاشی است.

کاشی های با کیفیت پایین:

برای کاشی ها و سرامیک های ماندگارتر، توصیه می شود. از محصولات با کیفیت بالا استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای استفاده از کاشی های دیواری ارزان قیمت در حمام، می توانید از سرامیک های دیوار پرسلان استفاده کنید. که در برابر ضربه و رطوبت مقاومت بیشتری دارند. سرامیک های پرسلان جذب رطوبت تقریباً صفر دارند و احتمال خراش کمتری دارند.

تغییرات دما :

برخی از کاشی ها رطوبت و آب را جذب می کنند. اگر در معرض سرما و یخبندان قرار گیرند، ممکن است به مرور زمان ترک بخورند یا بشکنند.

ضربه:

افتادن اجسام سنگین بر روی کاشی ها یا ضربه های شدید به دیوار ممکن است. باعث کنده شدن یا شکستن کاشی ها شود.

سرامیک های باکیفیت در برابر ضربه، برخورد اجسام، رطوبت و تغییرات دما مقاوم هستند. و احتمال شکستن آنها را کاهش می دهد.

روش های تعمیر کاشی های خرد شده

روش تعمیر کاشی شکسته بستگی به میزان و علت آسیب دارد. برای مثال، ترک مویی که در اثر افتادن یک جسم سنگین ایجاد می‌شود. می‌تواند به راحتی با چسب کاشی برطرف شود.

اگر کاشی به شدت آسیب دیده یا شکسته است، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر کاشی کف به دلیل فشار یا قرار دادن مبلمان شکسته شود، احتمالاً به این معنی است که نصب نادرست بوده و لایه زیرین ناهموار یا توخالی بوده است. در چنین مواقعی ترمیم کاشی شکسته شده بی اثر است. و باید با کاشی های جدید تعویض و به درستی نصب شود.

تعمیر کاشی های خرد شده با چسب کاشی یا اپوکسی

ابتدا سطح کاشی را تمیز کنید. گرد و غبار را جاروبرقی بکشید. و با آب و صابون ظرفشویی بشویید تا از باقی ماندن کثیفی یا چربی در ترک اطمینان حاصل کنید.

محل را خشک کنید و دوباره با الکل تمیز کنید. چسب اپوکسی را مخلوط کرده و روی ترک بمالید. از چوب بستنی یا خلال دندان برای پوشاندن کامل ترک استفاده کنید. چسب را صاف کنید تا با کاشی همسطح شود.

صبر کنید تا چسب طبق دستور خشک شود.

هنگام کار با اپوکسی، از ماسک و دستکش استفاده کنید و محل را تهویه کنید. کودکان را دور نگه دارید. از شستن بیش از حد کاشی ترک خورده خودداری کنید، زیرا آب می تواند به زیر کاشی نفوذ کند و باعث آسیب بیشتر شود.

نقاشی کاشی های خرد شده برای تکمیل

برای نتیجه بهتر، پس از خشک شدن چسب، روی ترک را رنگ کنید. برای اطمینان از اینکه ترک به خوبی پوشانده شده است. از یک برس کوچک استفاده کنید. اگر کاشی شما چند رنگ است. چندین رنگ را برای تعمیر مخلوط کنید.

لاک ناخن نیز گزینه خوبی برای نقاشی روی کاشی های خرد شده است. به یاد داشته باشید، رنگ آمیزی برای تعمیر کاشی هزینه بیشتری دارد. اگر کاشی ارزشش را دارد. ادامه دهید و رنگ کنید.

تعمیر کاشی با درزگیر سیلیکونی

درزگیر سیلیکونی یکی دیگر از مواد برای تعمیر کاشی های خرد شده است. پس از ترمیم با درزگیر، آن را تا زمان سفت شدن کامل خشک نگه دارید. درزگیر شفاف و بی رنگ را می توان برای مطابقت با کاشی رنگ کرد.

چسباندن یک قطعه کاشی شکسته

اگر تکه ای از کاشی شکسته شد. می توانید آن را با چسب کاشی دوباره بچسبانید. کاشی را تمیز کنید. روی قطعه شکسته چسب بزنید.  و آن را محکم در جای خود فشار دهید.

آیا تعمیر کاشی های خرد شده ماندگاری دارد؟

دوام تعمیر بستگی به شرایط دارد. ترک های ظریف به ترمیم بهتر پاسخ می دهند. اگر شکستگی به دلیل نصب نامناسب یا یک لایه زیرین ناهموار باشد، بدتر می شود و منجر به تعویض کاشی می شود.

کاشی شکسته را نادیده نگیرید. می تواند به آب اجازه دهد تا از زیر آن نفوذ کند و در صورت عدم توجه به نشت منجر به نشتی و آسیب بیشتر شود.

تعویض کاشی های شکسته

اگر تعمیر کار نمی کند یا آسیب بسیار شدید است، بهتر است کاشی شکسته را تعویض کنید.

احتمالاً تعدادی کاشی یدکی از نصب باقی مانده است. مطمئن شوید که کاشی جدید را در جهت درست نصب کرده اید. و اگر کاشی تمام شده باشد. از کاشی عکس بگیرید یا تیکه ای از کاشی را بردارید و به بازار صنعت ساختمان فتوحی مراجعه کنید.

اگر نمی‌توانید مطابقت دقیق پیدا کنید، نزدیک‌ترین کاشی را انتخاب کنید.

مراحل تعویض کاشی های شکسته

برای تعویض کاشی شکسته، ابتدا دوغاب اطراف آن را جدا کنید. کاشی را با چکش بشکنید و با پیچ گوشتی بردارید و مراقب باشید به کاشی های مجاور آسیب نرسانید.

تمام ملات را از زیر بتراشید. اگر این کار را چالش برانگیز می‌دانید، به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

سپس محل کاشی را ملات آماده شده بمالید و با ماله صاف کنید.  و شیارهای موازی بکشید. کاشی را روی ملات قرار دهید، آن را محکم فشار دهید. بعد از 24 ساعت در اطراف آن را پر کنید، صبر کنید تا به طور ایمن تنظیم شود.

 به 24 ساعت دیگر برای خشک شدن نیاز دارد. در این مدت از وارد کردن فشار به کاشی خودداری کنید.

کلمات پایانی

تعمیر کاشی های خرد شده سریع و آسان است. اما اغلب دوام زیادی ندارد. ترک ممکن است بدتر شود و نیاز به تعویض کاشی داشته باشد. تعویض و نصب کاشی‌های جدید چالش‌برانگیزتر و پرهزینه‌تر است، اما راه‌حل اساسی‌تری ارائه می‌دهد.

خرید کاشی و سرامیک از بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید