صنعت ساختمان

اهمیت نصب دوربین مدار بسته در ساختمان ها

دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته راهی برای حفظ امنیت مکان های مختلف است. ساختمان های مسکونی نیز از این مکان ها جدا نیستند. در اکثر مکان ها از جمله خیابان ها، بزرگراه ها، مراکز آموزشی، بیمارستان ها، فرودگاه ها و … برای حفظ امنیت محیط از دوربین های مدار بسته استفاده شده است. گاهی اوقات مردم از ضرورت نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی آگاهی ندارند.  اما استفاده از این دستگاه در سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری خود را نشان داده.  و توانسته جایگاه خوبی در بین مردم داشته باشد. نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی یکی از دغدغه های اصلی کاربران بوده. و به منظور امنیت انجام می شود. و البته با توجه به خصوصی بودن آن رعایت چند نکته ضروری است.

 

نصب دوربین های مدار بسته

دوربین مداربسته برای جلوگیری از سرقت

دوربین های مداربسته می توانند به عنوان سرنخی برای یافتن مجرمان استفاده شوند. زیرا تصاویر و فیلم هایی را از قسمت های مختلف ساختمان ضبط می کنند. البته دوربین هایی در سطح شهر وجود دارند. که ممکن است توسط پلیس یا راهنمایی و رانندگی نصب شوند. و حساسیت این دوربین ها بسیار بیشتر از دوربین های معمولی است. که در ساختمان های مسکونی و اداری نصب می شود. علاوه بر این نصب دوربین مداربسته می تواند به عنوان مانعی برای سارقان عمل کند. به گونه ای که مجرم با دیدن دوربین از ارتکاب تخلف خودداری می کند.  و در نتیجه وجود این دوربین ها باعث کاهش چشمگیر جرایم و سرقت از نقاط مختلف شده است.

اهمیت نصب دوربین مدار بسته در یک ساختمان مسکونی

نصب دوربین مدار بسته در هر مکانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال نصب دوربین در برخی مکان ها به دلیل حساسیت در نظارت بر آن اهمیت پیدا می کند. در برخی مکان‌های دیگر نصب دوربین برای افزایش امنیت ساختمان و در برخی مکان‌ها هم برای نظارت و هم برای حفاظت از اهمیت بالایی برخوردار است. نصب دوربین های مدار بسته در خانه ها و آپارتمان ها هم برای نظارت و هم برای اهداف امنیتی مهم است. به طور کلی حفظ امنیت جانی و مالی، کنترل و نظارت بر محیط یکی از دغدغه های اصلی افراد در مجتمع های مسکونی است.  به همین دلیل اهمیت نصب دوربین های مدار بسته در ساختمان های مسکونی بیش از پیش ضروری می شود.

انتخاب نوع دوربین برای ساختمان های مسکونی

دوربین های مدار بسته به دو گروه آنالوگ و IP تقسیم می شوند. که با توجه به ویژگی ها و قابلیت هایشان کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال نصب و کابل کشی، قیمت و … نیز از جمله تفاوت های این دو گروه است. جدا از تکنولوژی دوربین ها باید به زاویه دید، کیفیت تصویر، مدل و ساختار ظاهری و … نیز توجه شود.

دوربین های مداربسته آنالوگ علاوه بر نصب و تنظیمات آسان، قیمت مناسب تری دارند. تحت شبکه معمولا از سیستم های آنالوگ در اکثر پروژه های معمولی به منظور نظارت و بدون حساسیت استفاده می شود. به همین دلیل می تواند گزینه مناسبی برای نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی باشد. در پروژه های مسکونی این نوع سیستم رایج ترین نوع دوربین مداربسته است.

این موضوع مانع استفاده از دوربین های تحت شبکه در نصب دوربین در واحدهای مسکونی نمی شود. دوربین های تحت شبکه به دلیل وجود امکانات خاص و پردازش تصویر، قیمت بیشتری دارند. و کاربردهای ویژه ای دارند. آنها فرآیند پیچیده تری در ارتباط با نحوه نصب و پیکربندی خواهند داشت. در بین انواع دوربین ها از نوع دوربین بی سیم برای منازل نیز استفاده می شود. این دوربین ها به دلیل ظاهر و نصب آسان بسیار محبوب شده اند. اما باید توجه داشت که این دوربین ها دوام و پایداری دوربین های سیمی را ندارند. و مشکلاتی را به همراه خواهند داشت.

دوربین مدار بسته

مکان های مناسب برای نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی

محل نصب دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی با توجه به نیاز کاربر و کاربری مورد نظر وی تعیین می شود.  که باید بر اساس اهمیت نقاط، ارتفاع و زاویه نصب دوربین مشخص شود.  تا محیط به طور کامل پوشش داده شود. به طور کلی در نصب دوربین های مدار بسته در ساختمان های مسکونی نکاتی خاص و کلی وجود دارد که به آنها می پردازیم:

پارکینگ:

پارکینگ های ساختمان های مسکونی از نکات مهمی هستند.  که باید دائماً تحت نظارت قرار گیرند.  زیرا محوطه های پارکینگ وسیع است. و کنترل مداوم محیط توسط یک یا دو نگهبان مشکل است. بنابراین بهتر است دوربین های مدار بسته مناسب نصب شوند. کف پارکینگ و ارتفاع سقف با توجه به اینکه مردم خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری مانند دوچرخه را در پارکینگ ها نگهداری می کنند. کنترل و حفاظت از سرمایه مردم بسیار حائز اهمیت است. بله، نصب دوربین ها علاوه بر نظارت بر خودروها، امکان نظارت بر بخشی از ورود و خروج افراد از ساختمان را نیز فراهم می کند.

درب ورودی ساختمان:

مهمترین قسمت یک ساختمان مسکونی درب ورودی آنهاست. که برای کنترل ورود و خروج ساکنین یا افراد غریبه اهمیت زیادی دارد. و در هنگام نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

حیاط:

یکی از نکات مهم نصب دوربین مداربسته در ساختمان های مسکونی، حیاط است. چون حیاط پشت یا جلوی ساختمان است و امکان ورود به آن از مناطق مجاور وجود دارد. باید حداقل یک دوربین در آن محوطه نصب شود. در برخی از خانه ها دیوار حیاط کوتاه است.  و یا از نرده برای جداسازی حیاط از محیط بیرون استفاده می شود، بنابراین بهتر است.  از دوربین هایی با قابلیت عبور از خط یا محدوده فرضی استفاده شود.

محیط اطراف ساختمان:

در صورتی که ساکنان ساختمان خودروهای خود را در مقابل ساختمان پارک کنند. باید یک یا دو دوربین برای پوشاندن محوطه رو به ساختمان در نظر گرفته شود.

سقف:

اگر سقف ساختمان از ساختمان های مجاور قابل دسترسی است. حداقل باید یک دوربین برای ورودی پشت بام یا دوربین هایی برای پوشش قسمت های حساس سقف در نظر گرفته شود.

پله ها:

از دیگر اماکنی که مردم به پوشش آن تمایل دارند.  راه پله ها و راهروها است.  که در نصب دوربین های مداربسته در این مکان ها باید به آن توجه کرد.  زیرا ممکن است حریم خصوصی افراد را مخدوش کند. و باعث نارضایتی ساکنین شود.

آسانسورها:

آسانسورها از نقاط پرتردد و مهم در ساختمان ها هستند.  که باید به طور کامل پوشش داده شوند. به خصوص در ساختمان های بزرگ که رفت و آمد با این دستگاه زیاد است. نیاز به دستگاه نظارت و کنترل در آسانسور ضروری است. نصب دوربین مداربسته در آسانسور از دو نظر حائز اهمیت است:

1- جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز و سارقان 2- همینطور در صورت بروز حادثه در آسانسور به سایرین اطلاع داده می شود. و اقدامات لازم انجام می شود. سریعتر گرفته شده با توجه به ساختار آسانسور و حرکت آن، اهمیت نصب دوربین مدار بسته در آن کمی سخت و مهم است و نیاز به مهارت دارد. در نصب دوربین در آسانسور از کابل ها استفاده می شود. این کابل ها به صورت چند رشته سیم با پوسته و در یک جهت به صورت تخت قرار می گیرند. این طراحی کابل به جلوگیری از خم شدن و شکستن کابل در هنگام بالا و پایین رفتن آسانسور کمک می کند.

اشتراکات:

قسمت های مشترک در ساختمان های مسکونی شامل راه پله ها، لابی ها، راهروها، حیاط ها، پارکینگ ها و … می باشد.  که در صورت نیاز به نصب دوربین مدار بسته در هر یک از این مکان ها باید با متخصص در این زمینه مشورت شود. در این صورت کارشناس می تواند در بازدید از محل، نقشه کلی از محل قرارگیری دوربین ها تهیه کند.  و این نقشه ها تعداد تقریبی دوربین های مورد نیاز را مشخص می کند.

سایت بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید