دکوراسیون

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

استفاده از سبک های متنوع در طراحی دکوراسیون پذیرایی، آشپزخانه و حتی دکوراسیون داخلی اتاق خواب موثر است. واضح است که مفهوم زیبایی بسته به جغرافیا و محل زندگی متفاوت است. این موضوع باعث ایجاد انواع سبک ها در دکوراسیون داخلی می شود. هر فردی با توجه به سلیقه خود سبکی را انتخاب کرده و از آن برای دکوراسیون خود استفاده می کند. دکوراسیون پذیرایی یکی از قسمت هایی است که به سرعت توجه همگان را به خود جلب می کند و معمولا در طراحی منظم به آن توجه ویژه ای می شود و بقیه فضاها بر اساس سبکی که برای آن انتخاب می شود چیدمان می شود.
دکوراسیون اتاق نشیمن با مبل و میز جلو مبل در مدل های مختلف اما سبک های مدرن و کلاسیک به عنوان رایج ترین سبک ها در دکوراسیون داخلی منزل شناخته می شوند. علاوه بر دو سبک رایج مدرن و کلاسیک، سبک های دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون داخلی مدرن

یکی از محبوب ترین انواع سبک طراحی داخلی دکوراسیون مدرن است. در این سبک تمرکز بر ایجاد فضاهای کاربردی و استفاده بهینه از فضاها و لوازم جانبی است. دکوراسیون مدرن در قرن بیست و یکم شکل گرفت و از خطوط شفاف و صاف با حداقل استفاده از رنگ ها استفاده می کند

سبک دکوراسیون داخلی مدرن

در دکوراسیون مدرن از فضا به بهترین نحو استفاده می شود و تلاش می شود از تمام قسمت های خانه به درستی استفاده شود. استفاده از مبلمان و اکسسوری های ساده رایج است و سعی می شود فضا را با لوازم و طرح های اضافی پر کنید تا از فضا به نحوی مفید استفاده کنید. این سبک اغلب در آپارتمان هایی با طراحی فضای باز به خوبی کار می کند.

 

ویژگی های بارز سبک دکوراسیون داخلی مدرن عبارتند از:

نداشتن زرق و برق در دکوراسیون داخلی مدرن
عدم تقارن عمدی
اختلافات بزرگ را کاهش دهید
استفاده از رنگ های اصلی و پایه به عنوان پس زمینه
بازی با رنگ ها در پس زمینه اصلی
استفاده از فرش هایی با طرح های هندسی یا طرح های ساده
استفاده از اشکال ساده و ابتدایی برای ساخت مبلمان و استفاده از فلز، کروم یا شیشه به عنوان بخشی از لوازم داخلی با طراحی صاف و ساده.
طراحی باز
استفاده از هنر با حداقل تجهیزات به جای استفاده از تزئینات اضافی

 

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمالیسم

مینیمالیسم به عنوان یکی از مدرن ترین سبک های طراحی داخلی شناخته می شود. این سبک ترکیبی از سادگی، آراستگی و زیبایی در آرامشی مجلل و عملکرد بهینه است. از ویژگی های قابل توجه این سبک می توان به سادگی اتاق ها و استفاده از پارچه های بدون طرح و دکوراسیون با کاربری دوگانه اشاره کرد.
شروع آسان تر از نقاشی های سیاه و سفید روی بوم تقریباً به روشی خاص است. فضای سفید همیشه اتاق ها را بزرگتر و تمیزتر نشان می دهد و افزودن رنگ سیاه به آن ابعاد می بخشد. نکته مهم در مورد مینیمالیسم این است که با وسایل تزئینی زیاد خود را اذیت نمی کنید. یک گلدان یا کوسن ممکن است تمام چیزی باشد که شما نیاز دارید. در نهایت، طراحی مهمترین عامل برای ایجاد حس و سبک مناسب برای اتاق نشیمن شما است.

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمالیسم

مینیمالیسم به عنوان یکی از مدرن ترین سبک های طراحی داخلی شناخته می شود. این سبک ترکیبی از سادگی، آراستگی و زیبایی در آرامشی مجلل و عملکرد بهینه است. از ویژگی های قابل توجه این سبک می توان به سادگی اتاق ها و استفاده از پارچه های بدون طرح و دکوراسیون با کاربری دوگانه اشاره کرد.
شروع آسان تر از نقاشی های سیاه و سفید روی بوم تقریباً به روشی خاص است. فضای سفید همیشه اتاق ها را بزرگتر و تمیزتر نشان می دهد و افزودن رنگ سیاه به آن ابعاد می بخشد. نکته مهم در مورد مینیمالیسم این است که با وسایل تزئینی زیاد خود را اذیت نمی کنید. یک گلدان یا کوسن ممکن است تمام چیزی باشد که شما نیاز دارید. در نهایت، طراحی مهمترین عامل برای ایجاد حس و سبک مناسب برای اتاق نشیمن شما است.

 

سبک بوهمی

سبک بوهمی،بوهمی از زندگی بدون توجه به صنعت مد و تنها با توجه به فرهنگ و اعتقادات الهام گرفته شده است. این سبک شباهت هایی با زندگی هندی ها دارد. بوهمی ها افرادی هستند که از نظر اجتماعی غیر متعارف هستند و بیشتر کارهای هنری انجام می دهند. بوهمیان ترکیبی از رنگ های روشن، طرح دار، طبیعی و چند لایه از فرهنگ های مختلف است. رنگ های استفاده شده در این سبک بیشتر رنگ های خاکی و گرم با ترکیب رنگ های خنثی روشن هستند.

سبک بوهمی
استفاده از فرش یا کوسن با طرح‌های متضاد و معمولاً با رنگ‌های گرم مانند نارنجی یا قرمز، استفاده از انواع تابلو یا آویز دست‌ساز و همچنین استفاده از انواع گیاهان هوازی یا گیاهان دارای خواص دارویی به‌ویژه به صورت آویز. با انواع نگهدارنده گل ها در گلدان های سفالی یا حصیری بسیار رایج هستند. در واقع گیاهان یکی از عناصر اصلی این سبک هستند.

 

سبک خانه های قدیمی

سبک خانه های قدیمی یا خانه های روستایی بسیار شبیه به زندگی در خانه های کوچک اروپایی دهه 70 و 60 است. این سبک شباهت زیادی به سبک روستیک دارد و تفاوت چندانی با هم ندارند. این سبک زندگی آرام و دلپذیر را مانند زندگی در مزرعه توصیف می کند. پالت رنگ در این سبک از رنگ های خنثی مانند بژ، خاکی و رنگ های عناصر طبیعی مانند چوب و برخی رنگ های گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز برای ایجاد تعادل تشکیل شده است. خانه روستایی مدرن فضایی گرم و صمیمی دارد. عناصر روستیک را برای زمان حال در نظر بگیرید یا ترکیبی غنی از عناصر صنعتی، مینیمال و اسکاندیناویایی را برای فضاهای خاص که تمام ویژگی های معماری را دارند در نظر بگیرید.

 

استفاده از پارچه های کتان، الیاف طبیعی، انواع روتختی

بافته شده یا روکش مبل، پارچه های تارتان و … از موارد متداول در این سبک هستند. استفاده از موادی مانند چوب طبیعی برش خورده و ناتمام، بافت حصیری و کنفی نیز مانند سبک روستیک در این سبک رایج است. استفاده از گل های طبیعی، تزئینات قدیمی و به طور کلی هر عنصری که گوشه ای از دل طبیعت و مزرعه را یادآوری کند از نشانه های این سبک است. قفسه های باز نیز به جای کمد یا کنسول توصیه می شود.

 

سبک روستیک

تفاوت سبک روستیک با خانه مزرعه در این است که سبک روستیک کمی شهری تر و مدرن تر است. عناصری مانند مبلمان و دکوراسیون به سبک کلاسیک نزدیک است و از سادگی سبک خانه های مزرعه بی بهره است. زیرا در این سبک از متریال چوب به عنوان عنصر اصلی استفاده می شود اما این بار از چوب تیره استفاده می شود. طرح های گل به جای طرح های پیچیده تر و رنگ های خنثی با رنگ های قهوه ای، قرمز و… ترکیب می شوند. اغلب از بافت هایی مانند چرم و مخمل استفاده می شود و می توان گفت که جوهره سبک روستیک ترکیبی از سبک کلاسیک و سبک خانه ای است.

 

سبک ژاپنی

سبک ژاپنی زیبایی شناسی بسیار ساده ای دارد که حس کلی فضا را تغییر می دهد. استفاده از عناصر چوبی و بامبو برای تزئین اتاق، احساس خاکی بودن و ترکیب باز شدن درهای کشویی معمولی برای نشان دادن منظره معمول است. همچنین توصیه می شود در صورت عدم امکان تعویض درب کشویی از پرده یا حصیر برای تقلید از درب های کشویی استفاده کنید. از مبلمان با پایه کوتاه و کوسن کمتر استفاده می شود و انتخاب رنگ ها به سمت رنگ های آرام می رود. برای ایجاد حس ژاپنی در فضاها معمولا از مواد طبیعی مانند چوب، یشم و آبسنت استفاده می شود.

 

دکوراسیون داخلی به سبک آرت دکو

طراحی داخلی آرت دکو انعکاسی از زیبایی و گرایش های جواهری دهه 1920 است. این سبک داخلی به سرعت لمسی از مجلل، زیبایی، جذابیت و شفافیت را به ارمغان می آورد. این سبک خلاصه ای از زیبایی های دهه 1920 است و برگرفته از فرانسه است. هدف آرت دکو ایجاد ظاهری ساده، غنی و رنگارنگ بدون زیاده روی است. از اشکال و زوایای هندسی برای ایجاد ظاهر استفاده می شود و از رنگ های طلایی و انواع دیگر جواهرات برای تجمل به فضا استفاده می شود.

 

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک امروزه یکی از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی است. در این نوع استایل اغلب از رنگ های طلایی، کرم و بژ برای ایجاد جلوه های زیبا استفاده می شود. سبک کلاسیک را می توان سبکی باشکوه توصیف کرد که ریشه در یونان و روم باستان دارد. این سبک در قرن نوزدهم به عنوان ظاهری باشکوه و مجلل رایج شد و به دلیل حفظ اصول تناسب و تقارن در ساختمان ها و آثار هنری مورد توجه قرار گرفت.
وسایل تزیینی، مبلمان و لوازم این سبک باید بزرگ و برجسته باشند. مبلمان مورد استفاده در این سبک با دقت و ظرافت خاصی تراشیده و صیقلی شده است. طرح ها و نقوش در دکوراسیون داخلی ساختمان های کلاسیک بسیار زیاد و باعث افتخار است. به دلیل پیچیدگی و منحنی های ظریف در نقش ها و طرح ها، فضای بزرگ تری برای جلب توجه نیاز است. به طور کلی سبک کلاسیک هنوز برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک مناسب نیست.

 

سبک نئوکلاسیک

یکی از محبوب ترین گرایش ها در طراحی داخلی امروزی، نئوکلاسیک است. با این حال، این زیبایی چشمگیر ریشه در قرن هجدهم دارد. در این دوره هنرمندان و فیلسوفان به سنت، تفکر عقلانی و اعتدال روی آوردند. این تغییر نگرش به دلیل تمایل به فرار از زیبایی سطحی و طراحی زودگذر بود. بنابراین فضاهای داخلی با کاهش تزیینات و حرکت به سمت تقارن و طرح ها کم رنگ شد. به همین دلیل کمتر جزئیات تزئینی و عناصر معماری مانند ستون ها و قرنیزهای مفصل در مرکز توجه قرار گرفت. دگرگونی‌های طراحی نئوکلاسیک نیز از برخی ویژگی‌های سبک معاصر بهره می‌برد که به فضاها ظاهری لوکس می‌بخشد.
طراحی داخلی نئوکلاسیک از پالت رنگ اصلی الهام گرفته شده است. استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی بسیار حیاتی است و یک اصل بسیار مهم محسوب می شود. طرح های رنگی نئوکلاسیک شبیه رنگ های کلاسیک است. رنگ پس زمینه می تواند تیره یا روشن باشد. در رنگ زمینه بیشتر از رنگ های بژ، خاکستری، قهوه ای و شنی استفاده می شود. برای برخی جزئیات می توانید از رنگ هایی با کنتراست کم، اما با سایه یا طرح های برجسته مانند مشکی، نقره ای یا طلایی برای تاکید بر عناصر طراحی استفاده کنید.

 

سبک مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای نیز از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان الهام گرفته شده است. این سبک بر سادگی و راحتی در چیدمان و طراحی دکوراسیون منزل با استفاده از مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب برای ساخت خانه تاکید دارد. از رنگ های گرم مانند قهوه ای، قرمز و زرد برای ایجاد حس گرما استفاده می شود و استفاده از گل و گیاه نیز در این سبک نقش بسزایی دارد. اگر به دنبال ایجاد حس آرامش و گرمای مدیترانه ای در خانه خود هستید، سبک مدیترانه ای گزینه خوبی خواهد بود.

بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید