صنعت ساختمان

آجر نسوز در نمای ساختمان

آجر نسوز در نمای ساختمان

نما یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی و معماری ساختمان ها می باشد. برخی از طراحان بر این باورند که نماها شخصیت و هویت یک ساختمان را تغییر می دهند و نشان می دهند.  که با دیدن آنها می توان به ویژگی های داخلی آن پی برد. امروزه شاهد انواع نماهای آپارتمانی هستیم که بسیار منحصر به فرد هستند. آجر محبوب‌ترین مصالحی است.  که از سال‌ها قبل در معماری مورد استفاده قرار گرفته است. این متریال سنتی امروزه در معماری مدرن نیز رایج است. در این قسمت قصد داریم مجموعه ای از نمای ساختمان های لوکس و آجری را به اشتراک بگذاریم. قبل از ارائه این نمونه ها بهتر است خلاصه ای در مورد نما و کاربرد آجر در نمای ساختمان ارائه شود.

 

آجر نسوز در نمای ساختمان

نما چیست؟

همانطور که می دانید ظاهر بیرونی ساختمان را نما می گویند. نما جزء جدانشدنی ساختمان است. به طور مشابه، نماها نیز شخصیت یک ساختمان را تغییر می دهند. آنها را می توان در اشکال و اندازه های مختلف نشان داد، بنابراین می توان گفت نماها فرصتی را برای طراحان و معماران ایجاد می کند تا استعدادهای خود را نشان دهند. اگرچه نماها با ساختمان های قدیمی تر مشخص می شوند، اما هر ساختمان می تواند نمای منحصر به فرد خود را داشته باشد. نمای ساختمان به عنوان بخشی از پوسته ساختمان، نه تنها از ساختمان در برابر اثرات بیرونی محافظت می کند.  بلکه به ساختمان ها شخصیت می بخشد.

چرا نمای ساختمان ها اینقدر مهم هستند؟

قسمت بیرونی ساختمان همواره یکی از اصلی ترین ویژگی های محافظ ساختمان بوده است. نمای ساختمان از نظر عملکردی نقش محافظتی در برابر عوامل مختلف بیرونی از جمله باران، برف، باد، آفتاب و غیره ایفا می کند.  با توجه به اینکه عوامل ذکر شده در بالا به شدت افزایش یافته است.  طراحی نماها، قابل تنظیم و متناسب با آن ضروری است. عوامل نماها علاوه بر حفاظت، کارکرد مهم دیگری نیز دارند. که باید مورد توجه معماری قرار گیرد: اگر یک نمای ایده آل به عنوان عایق عمل کند، مصرف انرژی را کاهش می دهد. بنابراین نماها ظاهری مطلوب برای فضای داخلی و همچنین عایق در برابر آتش و صداهای بیرونی ایجاد می کنند.

 

نقش نمای ساختمان

 

از سوی دیگر، نماها مهم هستند، زیرا فرصتی برای تاکید بر طراحی ایجاد می کنند. بسیاری از ساختمان‌ها بر اساس قوانین و استانداردهای سازه‌ای ساخته شده‌اند. اما ویژگی‌ها و ظاهر خاص خود را ندارند، کمبودی که می‌تواند منجر به پیامدهای مخرب در فضای زندگی ما شود.  علاوه بر موضوع زیبایی شناسی، نمای ساختمان از فضاهای مسکونی گرفته.  تا اداری و تجاری، نقش مهمی در صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین ارتباط بین طراحی های بیرونی و داخلی ساختمان دارد. به عبارت دیگر، ظاهر هر ساختمان، فضای داخلی را نیز مشخص می کند. با استفاده از تکنولوژی روز برای مصالح، ایده ها و طرح ها، طراحی ساختمان می تواند فرصت های مختلفی را برای ساختمان ها ایجاد کند.

نمای ساختمان ها نقش مهمی در جریان هوا، نور و مقاومت در برابر عوامل بیرونی دارند. انواع مختلفی از متریال برای طراحی نما استفاده می شود.  و طراحان بر اساس طراحی، آب و هوا، کاربری ساختمان و … مصالح مناسب را انتخاب می کنند. در میان مصالحی که برای طراحی نما استفاده می شود. آجر یکی از مصالح کاربردی بوده است که از سال ها پیش تاکنون در معماری رایج تر بوده است. در این قسمت قصد داریم به بررسی ویژگی های این متریال و کاربرد آن در طراحی نما بپردازیم. برخی از پروژه های مختلف که از آجر برای نما استفاده شده است.  به شرح زیر ارائه شده است.

آجر در نما

آجر یکی از قدیمی ترین مصالح دست ساز است. که از سال ها قبل در معماری مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه طولانی دارد. نمونه هایی از بناهای خشتی در معماری باستانی در خوزستان و بین النهرین را مشاهده می کنید. خشت‌های آجری در گذشته از خشت و کاه ساخته می‌شد، زیر آفتاب خشک می‌شد. اما اشکال هندسی نداشت. آنها به تدریج تغییر شکل داده و تبدیل به مواد مربع و مستطیل شکل شدند. نمونه‌های معماری فراوانی وجود دارد که سابقه طولانی استفاده از آجر را در معماری سنتی ایران نشان می‌دهد. از جمله می توان به رباط شریف، مسجد جامع اصفهان و … اشاره کرد.

آجرها دارای چنان ویژگی‌ها و ابعاد ساختاری هستند.  که می‌توان آن‌ها را به سادگی در کنار یکدیگر قرار داد و به این ترتیب کیفیت‌های بصری مختلفی به دست می‌آید. مقاومت، استحکام، رنگ، تنوع سایز، تولید آسان، مواد اولیه در دسترس، رنگ پذیری از طریق میناکاری و رنگ های معدنی، عایق بودن در برابر هوای سرد و گرم، چیدمان آسان و سازگاری با سایر مواد مانند سنگ و گچ از جمله مواردی است.  که مزایای آجر، به طوری که از معماری باستانی تاکنون استفاده شده است.

 

صنعت آجر سوزی

صنعت آجر سوزی قبل از شاهنشاهی هخامنشی شروع شده. و در حال حاضر نمونه های مختلفی از آجرهای نقاشی شده.  و برجسته را می بینیم. آجر تنها متریالی است.  که برای معماری ساختمان های مختلف به کار رفته.  و نماهای فوق العاده ای از خود به جا گذاشته است. در معماری مدرن نیز مصالح مورد علاقه مردم و معماران است. امروزه حتی ما می توانیم آن را در بسیاری از طراحی های داخلی ببینیم. در معماری مدرن، آجر همراه با چوب، شیشه و سایر مصالح، نماهای بسیار زیبا و منحصر به فردی را می سازد.

نما ساختمان مدرن

انواع آجر برای نمای ساختمان

فشرده

آجر فشرده یکی از قدیمی ترین انواع آجر است. گاهی به آن آجر پوسته یا آجر پرکننده می گویند. از این آجرها برای کاشی های گیره استفاده می شود. آنها قبلاً آجرهای آب ساییده شده برای نما بودند. از آنها برای پی سازی استفاده می شود، زیرا می توانند وزن و ارتفاع سازه را افزایش دهند.

میناکاری شده

آجرهای میناکاری شده مانند آجرهای معمولی ساخته می شوند. اما روکشی میناکاری شده دارند و فقط برای نمای ساختمان و برخی دکوراسیون در طراحی داخلی کاربرد دارند. این نوع آجر نه تنها جذابیت بصری نما را افزایش می دهد، بلکه باعث مقاومت آن در برابر اکسیداسیون و فرسایش هوایی می شود و در نتیجه می تواند از نما محافظت کند.

قزاق

این نوع آجر یکی از قدیمی ترین آجرهای ایران است. از زمان ورود قزاق به ایران وارد شده.  و پس از آن به آن آجر قزاق گفته می شود. اولین استفاده از این آجرها را در برخی از بناهای تاریخی مشاهده می کنیم. امروزه آنها را در نمای ساختمان های مدرن می بینیم. رنگ ثابتی دارند و همچنین عایق هستند.

سفالی

آجر سفالی برای ساخت و ساز ساختمان بسیار محبوب است. از این نوع آجر برای ساخت بلوک های جداکننده استفاده می شود و برای نما استفاده نمی شود.

آجر نسوز

آجرهای نسوز از پرسلان و خاک رس ساخته می شوند. و دارای ساختار مولکولی ظریف و متراکم هستند که تا دمای 1500 درجه سانتیگراد بیش از حد گرم می شوند. در برابر دمای بالا مقاوم است. امروزه چنین آجری را در بسیاری از نماهای مدرن می توانیم ببینیم.

نمونه هایی از پروژه های ایرانی که آجر مصالح اصلی در نماهای آنها است به شرح زیر است:

در این پروژه معماران از بعد سوم آجر برای ایجاد سایه و حذف انعکاس نور و صدا استفاده کرده اند. علاوه بر این، آجرها یک بافت سه بعدی ناهموار به نمای بیرونی اضافه می کنند. آجر سفید برای جذب کمتر نور خورشید که منجر به انعکاس شدید نور می شود، بدون توجه به بعد 3 و ترتیب پوشش آن انتخاب شد. یکی از نکات اصلی این پروژه این است که در گذشته معماری ها به سادگی آجر را تراز نمی کردند و همواره سعی می کردند با آجرهای موجود نظم و بافت ها را به شکلی جدید درآورند و طرحی بدیع ایجاد کنند تا به دکوراسیون نما، ظرافت و تفاوت.

در این پروژه طراحان از آجر در کنار مصالح دیگر مانند چوب، فلز و شیشه استفاده کرده اند. طراحان با افزودن بافت آجری به شیشه، شفافیت را تنظیم کرده. و هارمونی در نمای ساختمان ایجاد کرده اند. علاوه بر این، می‌توانستند از سنگ خشک و کنترل بافت آجری بر روی سازه اصلی برای نشان دادن. سطوح شناور روی شیشه استفاده کنند و آجر سنگین را با بازی سایه و سبک، در کنار ایجاد فضاهای داخلی و خارجی، روی شیشه نصب کردند.

در این پروژه که یک پروژه مسکونی است، طراحان از آجر همزمان با بافت سنتی اصفهان استفاده کرده اند. برای نمای شمالی می توان ورودی مرتفع و نمای الهام گرفته از خانه های زیبا را دید.

حفظ ارزش بناهای سنتی

در این طرح، طراحان قصد داشتند تا ارزش های سنتی معماری را حفظ کنند. بنابراین آجر به عنوان مصالح سنتی برای این ساختمان مسکونی انتخاب شد. همچنین طراحی و متریال نما نمایانگر معماری سنتی ایران با اندکی تفاوت در برخی جزئیات است تا با سبک زندگی امروزی سازگار باشد. با دقت بیشتری می‌بینید که دهانه‌های شیشه‌ای در کنار آجرها قرار گرفته‌اند که به ما یادآوری می‌کند که آب از میان ماسه‌ها جریان می‌یابد. تا حسی از طبیعت محلی ایجاد کند.

در این پروژه مجتمع تجاری، از یک سو آجر به دلیل نوسازی شهری اخیر در مشهد، مصالح مقرون به صرفه ای بود و از سوی دیگر، آجرهای باقی مانده از تخریب گسترده میراث معماری در یک منطقه تاریخی به عنوان زباله دفع شد. طراحان با حذف آجرهای تاریخی تصمیم نهایی را برای ساخت کل شکل بازار (به ویژه در حاشیه داخلی و خارجی) گرفتند. در نتیجه از مصالح دیگری مانند شیشه و فلز همراه با آجر استفاده شده است.

به منظور حفظ حریم خصوصی و نمای داخلی، به عنوان الگوی معرف مفاهیم معماری ایرانی از جمله ایجاد صمیمیت، کنترل نور، ایجاد سایه به عنوان عنصری در طراحی داخلی استفاده شده. از این رو آجر به عنوان یک مصالح باستانی در یک ساختمان آپارتمانی مدرن به شکل الگوی سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

در نمای این ساختمان نوعی حرکت وجود دارد. که پس از طراحی اجرا شده است. نما آجر است و بهترین متریال برای ایجاد حرکت در نما آجر است.

بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید