صنعت ساختمان

نمای بیرونی ساختمان

نمای بیرونی ساختمان

نمای بیرونی ساختمان

 

فضای بیرونی سازه یا ساختمان را نما می گویند. نمای بیرونی ساختمان به عنوان مهمترین بخش در طراحی ساختمان در نظر گرفته می شود. زیرا چارچوب کلی یک سازه را مشخص می کند. هر آنچه که باید در مورد نمای بیرونی ساختمان بدانید. در اینجا جمع آوری شده است. یک ساختمان تعریف شده است. این اصطلاح اغلب برای اشاره به نمای اصلی یا جلوی خانه استفاده می شود. در کنار سقف یکی از مهمترین عناصر ساختمان به حساب می آید، زیرا به عنوان مانع اصلی در برابر عناصر موجود در هوای بیرون عمل می کند که از آسیب به سلامت سازه جلوگیری می کند. برخی از این عناصر عبارتند از باران، برف، باد، یخبندان و…
به همین دلیل، انتخاب یک سیستم نما مناسب برای محافظت در برابر این خطرات و در عین حال کمک به دستیابی به مصرف انرژی کمتر، کاهش هزینه های نگهداری و بهبود آسایش ساکنین بسیار مهم است.

نمای سبک

نوعی نما است که با ساختار مقاوم ساختمان پیوند خورده است. اما جزء اصلی آن محسوب نمی شود. از آنجایی که نمای سبک به پایداری ساختمان کمک نمی کند، طراحی آن برای تحمل بارهایی که بر اجزای آن فشار وارد می کند، الزامی است. موادی که معمولا برای روکش فلزی استفاده می شود شامل شیشه و فلز است. . دو نوع ساخت برای نمای سبک وجود دارد: دیوار نازک و نمای پانل.
با یک دیوار نازک، نما به طور مداوم در اطراف قاب سازه می رود، در حالی که یک نمای پانل، قاب نما را قطع می کند. از مزایای ویژه سیستم نمای سبک می توان به سهولت نصب و نوردهی زیاد به فضای داخلی ساختمان اشاره کرد. در مقایسه با سایر انواع نماهای خارجی، نماهای سبک وزن عایق و گرمای کمتری را ارائه می دهند و در دراز مدت هزینه نگهداری بالاتری دارند. این نوع نما عمدتاً در ساختمان های اداری متوسط ​​و بلند نصب می شود.

 

نمای سبک

 

نمای سنگین

این نوع نما از مصالح ساختمانی با وزن قابل توجه ساخته.  و برای اینکه یک نما سنگین در نظر گرفته شود، وزن متوسط ​​شامل عناصر توپر و توخالی باید بالای 100 کیلوگرم در متر مربع باشد. در این کلاس انواع نماها را می یابیم که ممکن است به خود متکی باشند و محفظه هوا نداشته باشند.

 

پیش ساخته

این نوع نما عمدتاً متشکل از ماژول های پیش ساخته ای است. که به یکدیگر متصل شده.  و یا در محل مونتاژ می شوند. اجزای این نماها به صورت صنعتی در دستگاه های بسیار مکانیزه تولید می شوند. و اغلب این پانل ها از چوب یا بتن ساخته می شوند. مهمترین مزیت این نوع نما سرعت و سهولت نصب و همچنین هزینه کمتر نسبت به سایر سیستم ها می باشد. از معایب آن، گزینه های طراحی محدودتر و برای کارایی آن حداقل کار لازم است.

 

"</p

سنتی

این طبقه بندی شامل نماهایی می شود. که از مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر، سنگ، چوب، سرامیک و… استفاده می کنند. از مزایای این دسته از نماها می توان به پیچیدگی بیشتر ساخت، نصب سریع و ارزان بودن آنها اشاره کرد. از طرفی نماهای کلاسیک چون محفظه هوا یا عایق ندارند، عایق حرارتی و صوتی کمتری دارند. که به معنای عدم صرفه جویی در مصرف انرژی است.

 

نمای بیرونی ساختمان

سیستم های ETI

سیستم های ETI (عایق حرارتی خارجی) شامل نصب ورق هایی از مواد عایق در اطراف ساختمان است. که توسط ملات محافظت شده و به دیوار نگهدارنده متصل می شود. در نهایت با یک روکش فلزی پوشیده شده است. که با زیبایی شناسی ساختمان مطابقت دارد. مواد متداول مورد استفاده در عایق بندی یک سیستم ETI عبارتند از: پلی استایرن (EPS)، پلی استایرن اکسترود شده (XPS)، پلی استایرن منبسط شده گرافیت (EPS) -G) و پشم معدنی (MW). از آنجایی که سیستم ETI دارای یک لایه عایق است، پل های حرارتی و خطر تراکم را کاهش می دهد. بنابراین، این گزینه ای است که سطح کارایی خوبی را نسبت به قیمت خود فراهم می کند.  زیرا هیچ هزینه اضافی از یک سیستم چارچوب وجود ندارد.

 

پوشش فلزی

روکش فلزی یا سیستم نمای تهویه مطبوع از یک دیوار ، یک لایه عایق و مواد روکش فلزی ساخته شده است. که با استفاده از سازه پشتی به ساختمان ثابت می شود. تفاوت اصلی این سیستم با سیستم ETI این است که یک حفره هوا بین دیوار و مواد روکش فلزی وجود دارد. اگرچه این سیستم گران‌تر و نصب آن پیچیده‌تر است، اما اغلب یک گزینه مقرون به صرفه است. زیرا شکاف هوا مسئول بسیاری از مزایای روکش فلزی بارانی است. هوای گرم از بالای نما بالا می رود و خارج می شود. در ماه های تابستان این پدیده یعنی جابجایی طبیعی به معنای تجدید هوا از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند. از طرفی در زمستان هوا به اندازه کافی گرم نمی شود. و در داخل خانه باقی می ماند. در نتیجه گرما از بین نمی رود و این باعث صرفه جویی در انرژی می شود.

برا خرید کاشی و سرامیک مناسب نمای ساختمان به سایت بازار صنعت ساختمان فتوحی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید