صنعت ساختمان

نماهای داخلی و خارجی

نماهای داخلی و خارجی

تفاوت نماهای داخلی و خارجی

ساخت و ساز همیشه یک فعالیت مهم و حساس است. که باید از ابتدا تا انتها با اصول کامل و در نظر گرفتن تمامی موارد لازم انجام شود. پوشش داخلی و خارجی ساختمان علاوه بر حفظ ظاهر و دکوراسیون داخلی ساختمان باید دارای ویژگی های بسیار مهمی مانند مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و عایق انرژی و صدا باشد. نمای بیرونی ساختمان باید در برابر شرایط جوی مقاوم تر از فضای داخلی ساختمان باشد.

 

نمای بیرونی ساختمان

هر سازه ای نمای بیرونی دارد. نمای بیرونی ساختمان ها در جلب توجه مردم بسیار تاثیرگذار و مهم است. حتی می توان آن را شناسنامه ساختمان نامید. اولین چیزی که مردم از یک ساختمان می بینند نمای بیرونی ساختمان است. نمای بیرونی باید بسیار مقاوم تر از داخل ساختمان باشد. نمای بیرونی ساختمان باید زیر نظر معماران طراحی بیرونی انجام شود. معماران خارجی با توجه به عواملی که برای انتخاب و کار وجود دارد، نوع مصالح و روش نصب را انتخاب می کنند. معماران نمای بیرونی ساختمان وظیفه دارند در کنار هم به امنیت و زیبایی ساختمان دست یابند. البته توجه داشته باشید که تمامی این کارها توسط معماری که در زمینه نماهای خارجی تحصیل نکرده و کار نکرده است قابل انجام است.

 

نماهای داخلی و خارجی

 

در انتخاب مصالح به خصوص انتخاب آجر باید شرایط آب و هوایی آن منطق را برای استفاده در نمای بیرونی در نظر گرفت. آجرها باید در برابر شرایطی که اغلب در معرض آن قرار می گیرند کاملاً مقاوم باشند. آجرهای مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان باید در برابر باران اسیدی، آلودگی مکرر هوا، زلزله، تابش مستقیم خورشید و میزان نور خورشید، صاعقه و در صورت وقوع آتش سوزی مقاوم باشند. منظور از مقاومت این است که آجرها با گذشت زمان و قرار گرفتن در شرایط خاص دچار شوره، ترک خوردگی، له شدن، محو شدن و تغییر رنگ نشوند و همچنان مانند روز اول باقی بمانند. به طور کلی آجرها و مصالح به کار رفته در نمای بیرونی باید طول عمر بالایی داشته باشند. این ویژگی ها باعث تفاوت بین نمای بیرونی و داخلی ساختمان می شود.

 

انواع نمای بیرونی ساختمان

 

نمای بیرونی ساختمان انواع مختلفی دارد. که بر اساس شرایط مختلف و سلیقه مالک انتخاب می شود. انواع مصالح برای نمای بیرونی به شرح زیر است:

نمای آجری

نما سرامیک

نمای بایرامیکس

نما شیشه ایی

نمای کامپوزیت آلومینیومی

نما سنگ مصنوعی

نمای کامپوزیت سنگ طبیعی

نما سنگ طبیعی

 

نمای داخلی ساختمان

بیشتر افراد به فضای داخلی ساختمان توجه بیشتری دارند. و حتی در برخی موارد به نمای بیرونی ساختمان توجهی نخواهند داشت. از آنجایی که فضای داخلی تاثیر زیادی در زیبایی و دکوراسیون فضا دارد، باید همیشه با دقت و آگاهی انتخاب شود. معمار داخلی مسئولیت انتخاب طرح، نوع متریال و نصب را بر عهده دارد.

و باید کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. تا فضایی آرام در کنار امنیت و زیبایی ایجاد کند. مهندس معماری داخلی به محیط داخل ساختمان روح و جان می بخشد. البته همانند معماری خارجی برای این طراحی نیز می توان از فردی که در رشته معماری تحصیل کرده کمک گرفت. مصالح به کار رفته در داخل ساختمان باید از ظرافت خاصی برخوردار باشند. زیرا نمای داخلی عموماً زیباتر از نمای بیرونی ساختمان است.

 

نمای داخلی ساختمان

 

بسته به نوع کاربری که قرار است سازه داشته باشد، مواد و مدل آن مشخص می شود. یک سازه می تواند مسکونی، تجاری، آموزشی و … باشد. که مصالح استفاده شده باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا در طول زمان آسیب نبینند. بهتر است مصالح به کار رفته در فضای داخلی ساختمان قابل شستشو و نظافت باشد. سازگاری رنگ مصالح نمای داخلی با سایر اجزا بسیار مهم است و لازم است طیف های رنگی تمامی اقلام با یکدیگر هماهنگ باشند. بهتر است متریال ها را با دقت نصب کنید و نکاتی مانند نورپردازی، خطوط خاص و … را رعایت کنید. به طور کلی فضای داخلی ساختمان به دو گروه نمای مدرن و کلاسیک (نمای سنتی) تقسیم می شود. که هر کدام شرایط خاصی دارند و طرفداران خاص . سلیقه به شدت بر انتخاب نوع داخلی تأثیر می گذارد و پارامتر بسیار مهمی است.

 

تفاوت بین نمای بیرونی و داخلی ساختمان

اولین تفاوت بیرونی و داخلی که می توان به آن اشاره کرد. ضخامت مصالح داخلی و خارجی است. مواد بیرونی باید ضخیم تر از مواد داخلی باشند. زیرا این مواد در برابر شرایط سخت و آسیب رسان مقاومت بیشتری دارند. مواد مورد استفاده در هر دو مدل نما باید مقاومت عایق خوبی داشته باشند. اما قدرت عایق بودن مصالح در نمای بیرونی ساختمان باید بیشتر باشد. تا هیچ گونه انرژی (صوت، گرمایش، سرمایش) از بیرون به داخل و از داخل به بیرون منتقل نشود.

 

تفاوت بین نمای بیرونی و داخلی ساختمان

 

در طرف دیگر تفاوت نمای بیرونی و داخلی ساختمان، باید به موضوع تطابق رنگ و مدل بپردازیم، درست است که نمای بیرونی شناسنامه یک ساختمان است و در تعیین ارزش بسیار تاثیرگذار است. اما انتخاب آن به راحتی قابل انجام است.  و نیازی به در نظر گرفتن سازگاری رنگ و هماهنگی با سایر اجزا نیست. برای کار روی هر دو دیدگاه بهتر است از یک متخصص مشاوره یکسان بگیرید. معماران دیگر نیز اطلاعاتی در مورد نمای داخلی و خارجی ساختمان دارند، اما نکاتی که افرادی که در همین زمینه متمرکز هستند می دانند به شما در ساخت هر چه بهتر ساختمان کمک می کند.

برای خواندن وبلاگ های بیشتر نماس ساختمان ( نمای بیرونی ساختمان ) کلیک کنید.

برای خرید کاشی ، سرامیک و پرسلان برای نمای داخل و بیرون به سایت بازار صنعت ساختمان فتوحی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید