صنعت ساختمان

لوله و اتصالات صنعتی

لوله و اتصالات صنعتی

لوله و اتصالات یکی از محصولات فولادی است. که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی تعریف لوله و اتصالات عبارت است از یک سطح مقطع فولادی توخالی و بلند که می تواند با درز یا بدون درز تولید شود و کاربرد اصلی آن انتقال سیالات است.

لوله و اتصالات صنعتی

 

انواع لوله و اتصالات صنعتی

لوله یکی از محصولات فولادی که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی تعریف لوله عبارت است از یک مقطع فولادی توخالی و طولانی که می تواند با درز یا بدون درز تولید شود. و کاربرد اصلی آن انتقال سیالات است. مشخصات لوله صنعتی بر اساس ضخامت لوله صنعتی، قطر لوله و همچنین آزمایشاتی که بر روی آن انجام می شود تعیین می شود. در پروژه های صنعتی می توان قیمت لوله صنعتی را آیتمی بسیار تاثیرگذار در هزینه پروژه دانست. در این مقاله می خواهیم علاوه بر ارائه تعریفی جامع و صحیح از لوله، تفاوت آن را با پروفیل با مقطع دایره ای و انواع لوله ها را توضیح دهیم.

 

لوله صنعتی

در تعریف لوله صنعتی باید به چند نکته توجه کرد:

جنس لوله صنعتی

به طور کلی، جنس لوله ها فلزی است. درصد زیادی از لوله های فلزی را لوله های فولادی صنعتی تشکیل می دهند. برای تولید لوله های صنعتی می توان از انواع آلیاژهای فولادی استفاده کرد. از چدن می توان در تولید لوله های صنعتی نیز استفاده کرد. البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی ساخت فولاد، لوله های چدنی حذف و بتن یکی دیگر از مواد مورد استفاده در لوله های صنعتی است. لوله های کربن استیل یا لوله های C.S از جمله لوله های پرکاربرد در صنعت هستند.

کاربرد لوله صنعتی

یکی از مهم ترین عواملی که در تعریف لوله نقش دارد ، کاربرد لوله صنعتی است. به طور کلی کاربرد اصلی لوله را می توان انتقال سیال دانست و در صورتی که لوله برای کاربردهای دیگری مانند ساخت و ساز استفاده شود عملا از تعریف لوله صنعتی خارج می شود.
به طور کلی در تعریف لوله باید از فشار و دمای قابل تحمل لوله صحبت کرد. اگر فقط انتقال سیال را در نظر بگیریم، هر جسم توخالی که بتواند سیال را عبور دهد به راحتی می توان لوله نامید. در حالی که در عمل محدودیت هایی برای لوله وجود دارد که در تعریف لوله صنعتی از آن استفاده می شود.

نتیجه:

با توجه به آنچه گفته شد، تعریف لوله عبارت است. از یک مقطع توخالی بلند و عموماً فلزی که برای انتقال سیالات با محدودیت دما و فشار استفاده می شود. از سیالات با فشار کاری اتمسفر و دمای محیط گرفته. تا سیالات با فشار 400 بار و در محدوده دمایی 270- درجه سانتیگراد تا 500 درجه سانتیگراد همه چیز از طریق لوله قابل انتقال است.

بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید