مقالات

اهمیت روغن کاری آسانسور

تعمیر آسانسور

اهمیت روغن کاری آسانسور بسیار اساسی و مورد توجه بوده. مهم ترین مواردی که برای نگهداری و جلوگیری از خرابی قطعات می توان به آن اشاره کرد، انتخاب روانکارهای مناسب و استفاده به مقدار مناسب و همچنین نظارت بر روغن کاری قبل از استفاده و در حین کار است.

اهمیت روغن کاری آسانسور به دلیل حفاظت است. که سطحی در برابر زنگ زدگی، خوردگی و سایش است. که باعث افزایش عمر مفید و بهره وری بیشتر می شود. اما به طور کلی روغن کاری بخشی از نگهداری و سرویس آسانسور است که در ادامه دلایل آن توضیح داده شده است.

روغن کاری آسانسور

1. افزایش ایمنی آسانسور

آسانسورها روزانه میلیون ها نفر را جابه جا می کنند و ایمنی آنها یکی از مهم ترین دغدغه های هر فرد است. تعمیر و نگهداری منظم تضمین می کند که تمام مکانیسم های ایمنی مانند ترمزها، هشدارهای اضطراری و سنسورهای درب به درستی کار می کنند. بی توجهی به نگهداری می تواند منجر به حوادث، جراحات و یا حتی مرگ شود که با مراقبت و بازرسی مناسب می توان از آن جلوگیری کرد.

 

2. رعایت مقررات در قوانین ساختمان

مقررات ایمنی، بازرسی و نگهداری منظم آسانسور الزامی است. رعایت این مقررات نه تنها یک الزام قانونی بلکه یک تعهد اخلاقی برای تضمین ایمنی همه کاربران است. نگهداری منظم به رعایت این استانداردها و جلوگیری از جریمه های سنگین یا عواقب قانونی کمک می کند.

 

3. افزایش قابلیت اطمینان

آسانسوری که به خوبی نگهداری می شود. احتمال خرابی کمتری دارد و قابل اطمینان و مورد تایید می شود. بازرسی، نگهداری و تعمیر و نگهداری منظم می تواند مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ شناسایی کند و زمان خرابی و نارضایتی ساکنان ساختمان را به حداقل برساند.

 

4. مقرون به صرفه در دراز مدت

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نسبت به تعمیر خرابی آسانسور مقرون به صرفه تر است. پرداختن به مسائل جزئی قبل از تشدید آنها می تواند در هزینه های مالکان و مدیران ساختمان برای تعمیر یا تعویض قطعات صرفه جویی کند.

 

5. افزایش طول عمر

تعمیر و نگهداری منظم می تواند طول عمر آسانسور را افزایش دهد. مانند هر سیستم مکانیکی دیگری، آسانسورها با گذشت زمان فرسوده می شوند. بازرسی های معمول، روغن کاری و تعویض قطعات تضمین می کند که آسانسور در شرایط خوبی باقی می ماند و در نتیجه عمر آن را افزایش می دهد.

 

برای هر نوع آسانسور از چه نوع روغنی استفاده کنیم؟

اهمیت روغن کاری آسانسور در کاهش اصطکاک در اجزای آسانسور و جلوگیری از ساییدگی و سایر مشکلات فنی مرتبط با فرسایش مصالح است. در نتیجه هر چه کیفیت روغن کاری بهتر باشد، عملکرد اجزای آسانسور بهتر و از مشکلات فنی احتمالی جلوگیری می کند. این امر ایمنی و کارایی آسانسور را افزایش می دهد.

 

ابزار مورد استفاده در آسانسورهای کششی

در این نوع آسانسورها موتور و پیشرانه نوعی گیربکس بوده. و توسط گیربکس تهیه می شود. در روغن کاری آسانسورهای کششی روغن دنده نقش بسیار مهم و اساسی در هر نقشی دارد. این روغن ها علاوه بر تسهیل در حرکت دنده ها، قسمت های داخلی موتور را نیز شستشو داده و تراشه های آهنی یا کثیفی داخل گیربکس موتور را نیز تمیز می کنند. روغن دنده صنعتی در گریدهای 68 , 100 , 150 , 220 , 320 , 460 , 680 , 1000 بسته به نوع دنده تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید انواع روغن دنده آسانسور را با بهترین کیفیت خریداری کنید.

 

تفاوت اصلی روغن مصنوعی و معدنی

روغن های دنده صنعتی با دو روغن پایه مصنوعی و معدنی تولید می شوند. تفاوت اصلی بین روغن مصنوعی و معدنی را می توان در ترکیب اصلی آنها دید، هر روغن از دو جزء مجزا تشکیل شده است. روغن مصنوعی از ترکیبات شیمیایی یا پلیمریزاسیون هیدروکربنی در آزمایشگاه ساخته می شود، اما روغن های معدنی بر اساس نفت خام ساخته می شوند که به آن روغن معدنی نیز می گویند.

تعمیر آسانسور

روان کننده های مورد استفاده در آسانسورهای هیدرولیک

در این نوع آسانسورها موتور، پیشرانه و سیستم محرکه هیدرولیک بوده و شامل جک هیدرولیک می باشد که جک هیدرولیک با قدرت پمپاژ روغن می باشد. بنابراین برای روغن کاری این نوع سیستم ها می توان از روغن هیدرولیک پایه معدنی استفاده کرد. برای انتخاب روغن هیدرولیک مناسب باید به ظرفیت آسانسورها در محیط و سازگاری با اجزای هیدرولیک توجه کرد. برای انتخاب روغن هیدرولیک به عنوان سیال هیدرولیک مناسب و روانکاری سیستم، هیدرولیک آسانسور ISO VG 68 است، اما استفاده از روانکار با ویسکوزیته ISO VG46 در آسانسورهای کوچک با ظرفیت کم نیز رایج است.

 

روان کننده های مورد استفاده در طناب های سیمی

با توجه به نقش حساس سیم بکسل ها، تمام سیم بکسل ها برای مراقبت و حفاظت نیاز به روغن کاری خواهند داشت. امروزه آمار نشان می دهد که ۸۰ درصد یدک کش هایی که سالانه و به طور مداوم روغن کاری می شوند عمر بیشتری دارند، بنابراین باید از روانکارهای مخصوص و مناسب برای روغن کاری استفاده کرد. زیرا دارای ویسکوزیته کم، تراکم پذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی است که باعث کاهش اصطکاک و سایش بین سیم ها می شود. ویسکوزیته این روانکارها در دمای 40 درجه سانتیگراد حدود 20 تا 25 سانتیمتر است، بنابراین استفاده از روانکارهای با ویسکوزیته بالا در روانکاری سیم بکسل به دلیل چسبندگی زیاد در کاهش کشش و جذب آلودگی به سطح بسیار مضر است.

 

روان کننده مورد استفاده در ریل

روغن کاری ریل آسانسور یکی از مهم ترین عواملی است که باعث عملکرد بهتر آسانسور، حرکت روان کابین، کاهش خوردگی و سایش قطعات می شود. روغن ریل استفاده شده. توسط روانکار باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. تا از ویسکوزیته مناسب و قابلیت روانکاری یکنواخت در شرایط سرد و گرم برخوردار باشد.

اما به طور کلی روغن ها با درجه ویسکوزیته و سطح کیفی بالا از روغن های گردشی R&O با درجه ویسکوزیته 150 و 220 نیز استفاده می کردند.

 برای خرید لوازم آسانسور با شماره 02634115 تماس بگیرید یا به سایت بازار صنعت ساختمان فتوحی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید