صنعت ساختمان

انواع نمای سنگی و مزایای آن

نمای سنگی ساده

مقاومت، دوام بالا

یکی از ویژگی های بارز و مهم سنگ های طبیعی مقاومت و دوام بالای آنهاست. نمای سنگی ساخته شده از سنگ برای سالها بدون آسیب باقی می ماند. سنگ ها در برابر فشار و فرسایش، شکسته، ترک و فرورفتگی نمی کنند. بنابراین، آنها برای مناطق پرتردد ساختمان یک انتخاب عالی هستند. همچنین می توان از سنگ ها در مناطق مرطوب استفاده کرد زیرا سنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر باد، باران، تگرگ و برف دارد. علاوه بر این سنگ طبیعی مرغوب، نیازی به نگهداری زیادی در طول زمان ندارد.

نمای سنگی

عایق خوب در برابر گرما

سنگ های طبیعی از نظر آب و هوا با محیط زیست سازگاری دارند. سنگ ها قادرند عایق طبیعی مناسبی در برابر دماهای مختلف هوا (سرما و گرما) ایجاد کنند. یک ساختمان در طول روز و شب نوسانات دمایی متفاوتی را تجربه می کند. هنگامی که دمای هوا بالا می رود یا کاهش می یابد. سنگ ها از هدر رفتن انرژی در ساختمان جلوگیری می کنند.

ارزش گذاری ساختمان

استفاده از سنگ در نمای سنگی باعث افزایش دوام، مقاومت و زیبایی می شود. بنابراین ساختمان هنگام خرید و فروش ارزش بیشتری پیدا می کند.

محافظت از ساختمان در برابر عوامل طبیعی

سرعت باد زیاد و طوفان های شدید بیشترین خطر را برای پوسته ساختمان ها ایجاد می کند. در این میان سنگ های طبیعی مناسب ترین و بهترین گزینه برای محافظت از ساختمان در برابر عوامل طبیعی هستند.

نمای ساختمان

 

زیبایی شناسی

یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت استفاده از سنگ در نمای ساختمان، جذابیت زیبایی آن است. استفاده از سنگ طبیعی در نمای ساختمان به طراحان این امکان را می دهد. که طرح های نوآورانه کلاسیک یا مدرن ایجاد کنند. سنگ ها در سراسر دنیا تنوع زیادی دارند و علاوه بر آن امکان تولید و فرآوری سنگ در اندازه ها و اشکال مختلف وجود دارد. بنابراین با استفاده از سنگ در نمای ساختمان به راحتی می توان تخیل را به واقعیت تبدیل کرد. استفاده از سنگ به عنوان پوشش داخلی و خارجی ساختمان، زیبایی ساختمان را در چشم همگان دو چندان می کند.

 

انواع نماهای سنگی از نظر سبک

نمای سنگی کلاسیک (نمای رومی)

مسلما در بین سبک های مختلف نمای ساختمان، سبک کلاسیک از محبوب ترین و پرطرفدارترین هاست. دلیل این امر ایجاد معماری زیبا و رسا با استفاده از نماهای کلاسیک است. اکثر ساختمان هایی که دارای طبقات محدود و ساختمان هایشان به سبک رومی ساخته شده اند.  ماهیت سبک رومی با در نظر گرفتن جزئیات و مولفه های معماری رومی و یونانی به دست می آید. به طوری که ویژگی طاق ها، ستون ها و حتی اشکال گنبدی در برخی موارد در طراحی نمای ساختمان به چشم می خورد. سبک نمای کلاسیک یا رومی نیاز به سنگ های خاص و کرم رنگ دارد. بنابراین سنگ هایی که عموما برای نماهای سبک رومی استفاده می شوند از انواع تراورتن هستند.

نمای سنگی مدرن

نوع دیگری که طرفداران زیادی برای نماسازی دارد سبک مدرن است. که در مقایسه با نمای رومی به مراتب کمتر در معرض دید عموم قرار دارد. نمای مدرن با ایجاد طرح های خاص و متفاوت معماری به دست می آید.  و بیشتر دارای فرم های ساده و مینیمال است.
در طراحی نمای مدرن معمولا از متریال و رنگ خاصی از سنگ نما استفاده می شود. و همچنین از متریال های مدرن طرح های خاص و امروزی ایجاد می شود. شیشه یکی از مهم ترین متریال های مورد استفاده در طراحی نما این سبک است. با استفاده از شیشه، جزئیات کمتری در ساخت نما گنجانده شده و تمرکز بیشتری بر روی نمای شفاف و مدرن قرار می گیرد. از این توضیحات می توان اشاره کرد که نماسازی به سبک مدرن طرفداران زیادی دارد. و این سبک از طرح ها و معماری های جدید الهام گرفته شده است. به ساختمان ها خصلت خاصی بخشیده و مورد استقبال قرار گرفته است.

نمای سنگی ساده

نمای سنگی ساده

سنگ نما ساده یکی از سبک های پرکاربرد در نمای ساختمان است. که بیشتر بر روی ظاهر ساده و مینیمال تمرکز دارد. در این سبک از سنگ های طبیعی یا مصنوعی با رنگ ها و بافت های ساده و یکدست استفاده می شود. این سبک باعث می شود که ساختمان ها به شکلی کلاسیک و زیبا بدون جزئیات اضافی و پررنگ جلوه کنند.

نمای هنری

نمای سنگی هنری یکی از جذاب ترین و خاص ترین سبک های پوشش نما ساختمان است که با کمک ابزار هنری و تکنیک های خاص طراحی می شود. این سبک به طرح های خلاقانه و آثار هنری در سنگ تراشی می پردازد و معمولاً در ساختمان ها و سازه هایی که به عنوان آثار هنری شناخته می شوند استفاده می شود.

نمای مینیمالیستی

سنگ نمای مینیمالیستی یکی از جدیدترین و مدرن ترین سبک های روکش نمای ساختمان است. که با رویکردی ساده، جزئیات کم و تمرکز بر زیبایی ساده ایجاد می شود. در این سبک از سنگ های طبیعی یا مصنوعی با بافت و رنگ های ساده استفاده شده و ظاهری مینیمال و شیک به ساختمان ها می بخشد.

نمای مینیمالیستی

سنگ صورت تراورتن

یکی از آشناترین سنگ هایی که برای نمای ساختمان استفاده می شود سنگ تراورتن است. این سنگ بیشتر به دلیل رنگ کرم خود شناخته شده است و به دلیل رنگ کرم و طراحی ساده می توان از آن برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. اما باید توجه داشت که سنگ های تراورتن می توانند تنوع رنگ بالایی داشته باشند.

سایت بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید