صنعت ساختمان

انواع سبک های طراحی ویلا

انواع سبک های طراحی ویلا

در دنیای امروز به دلیل گسترش ارتباطات بین جوامع مختلف و همچنین پیشرفت دانش، سطح آگاهی معماران و مجریان افزایش یافته و باعث ایجاد ایده های متفاوت در طراحی شده است. همچنین این روند در طراحی ساختمان و ویلا بسیار موثر بوده است.  که اگر در مناطق شهری و روستایی کشور مانند شمال باشید.  شاهد تنوع طراحی در سبک های مختلف خواهید بود. و قابل ذکر است. انواع سبک های طراحی ویلا در هر محیطی به عواملی مانند شرایط آب و هوایی و محیط استقرار و موقعیت مکانی و… بستگی دارد. و باید گفت که این تنوع طرح ها قدرت انتخاب افراد مختلف  را با هر سلیقه ای افزایش داده است.

 

انواع سبک های طراحی ویلا

سبک بومی:

طراحی ویلای بومی بر اساس ویژگی های منطقه و سرزمین است. و باید توجه داشته باشم که سبک معماری بومی و سنتی با یکدیگر متفاوت است. و این طراحی در واقع اشاره ای به آن است که بستگی به ویژگی هایی از این قبیل دارد. مانند: اقلیم، بافت، فرهنگ و ساکنان آن منطقه.

در اجرا و طراحی ویلا یا ساختمان به سبک بومی از فرم و طرح و مصالحی استفاده می شود. که تعادل کاملی با طبیعت بیرون ویلا برقرار کرده است. و در واقع ویژگی اصلی این ویلا است. وی برای حفظ تعادل زیبا بین ویلا و محیط اطراف آن، شایان ذکر است. در خصوص این نوع سبک، متریال به کار رفته. در این نوع سبک ها را مستقیماً از طبیعت و یا مفهوم سازی و الهام گرفته از عناصر یافت شده عنوان کرد.

سبک سنتی:

در ویلا به سبک سنتی همانطور که از نامش پیداست. نمادی از فرهنگ و اصالت یک کشور یا یک شهر را به همراه دارد. و در واقع آنچه در دکوراسیون داخلی فضا استفاده می شود نمادی از سنت، فرهنگ و تاریخ آن منطقه یا کشور، اگر در ساختمان ها و ویلاهای با سبک سنتی، شاهد عناصر و نمادهایی باشیم. که معرف هنر و تاریخ آن کشور است. و لازم به ذکر است این موضوع برای فرهنگ و سنت هر کشوری صدق میکند.  ویلاهای سنتی ایران را می توان عمارت های تاریخی معروف و پرطرفداری دانست که در اقصی نقاط کشور وجود دارد.  که امروزه به صورت ویلاهای سنتی هستند. با الهام گرفتن از آن، آن را می سازند.

سبک روستیک:

طراحی ویلا به سبک روستیک، سبکی است که بیانگر یک زندگی روستایی است.  با ترکیبی از عناصر و مصالح طبیعی مانند: چوب، آجر، سنگ های طبیعی و سفال و در واقع مانند این طراحی با هدف حفظ تمامی اشیاء به کار رفته در حالت طبیعی آنها، به طوری که به دلیل انرژی مثبت این مواد، آرامش بیشتری در فضا حاکم است. سبک روستیک ماهیتی و مبنایی روستایی دارد. اما این سبک هرگز بیان نمی کند اجرای ساخت و ساز در روستاها اجباری نیست. اما امروزه افراد زیادی تمایل به اجرا و طراحی ویلاهای ساحلی، ویلاهای جنگلی، ساختمان های شهری و … را به صورت روستایی دارند.

 

انواع سبک های طراحی ویلا

سبک مدرن:

این سبک به طور کلی متاثر از ایده های مینیمالیستی است. و در طراحی خانه های به سبک مدرن از عناصر مختلف به وفور استفاده نمی شود.  و در کل طرفداران زیادی را به خود جذب می کند. در ایران زندگی در ویلای مدرن به معنای پذیرش، نور و سادگی است. و ویلاهای مدرن به سبک مینیمال طراحی می شوند. جزئیات در طراحی یک ویلای مدرن جایی ندارند.  و تا حد امکان نما و طراحی داخلی ویلا با کمترین جزئیات انجام شده.

شایان ذکر است امروزه ویلاهای مدرن در فضاهای مجلل و در قالب مجلل ترین ساختمان ها طراحی و اجرا می شوند. این نوع ویلاها از باشکوه ترین ساختمان های اجرایی هستند.  و یکی از ویژگی های اصلی این سبک استفاده از مصالحی مانند شیشه، کامپوزیت و چوب است.

سبک رومی:

طراحی و ساخت نمای رومی سبکی از طراحی معماری که برگرفته از عناصر معماری دوره روم و یونان باستان و یکی از نمونه های بارز آن در معماری کلاسیک در ایران می توان از نمای رومی استفاده کرد. لازم به ذکر است در نمای شهری، قابل توجه است. ویلاهایی که به سبک رومی طراحی شده اند. از شکوه و عظمت خاصی برخوردارند.

عناصر و جزئیات ساختمان های با این سبک، وجود طاق های تزئین شده. طاق ها. ستون های گچ بری شده، کنده کاری شده، با نقش برجسته های ظریف، گوشه های منحنی و استفاده از مصالحی مانند سنگ بسیار متداول است.  در حال حاضر نمای کلاسیک توسط سازندگان و معماران مختلف برای ساختمان های مختلف اجرا می شود.  و لازم به ذکر است که قیمت رومی نما نسبت به سایر نماها کمی بالاتر است. زیرا متریال اصلی اجرای این نماها سنگ است و سنگ متریالی است که انواع و قیمت های متفاوتی دارد.

بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید