صنعت ساختمان

نحوه نصب کاشی و سرامیک روی دیوارهای رنگ شده

نصب کاشی و سرامیک

نصب کاشی و سرامیک روی دیوارهای رنگ شده. ایده خلاقانه ای برای تغییر دکوراسیون است. افرادی که به دنبال تعمیر و یا نوسازی منازل خود هستند می توانند از کاشی های زیبا با طرح های متنوع استفاده کرده و بدون تخریب آن را به دیوارهای قدیمی بچسبانند.

اگرچه این روش بسیار نوآورانه است و هزینه کمتری نسبت به سایر روش های نوسازی دارد، اما اگر نکات مهم کاشی کاری روی دیوارهای رنگ شده در نظر گرفته نشود، نتیجه موفقیت آمیز نخواهد بود. بنابراین بهتر است ابتدا با مراحل نصب و مواد مورد نیاز این روش آشنا شوید.

نصب کاشی و سرامیک

ابزار و مواد مورد نیاز برای نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوارهای رنگ شده

امروزه مواد مختلفی برای چسباندن کاشی به دیوار در بازار موجود است، اما جمع آوری ابزار لازم نیز ضروری است.

معمولاً افراد با تجربه در این زمینه از چسب کاشی پرسلان، مخلوط پودری قوی، برای چسباندن کاشی ها استفاده می کنند. با این حال، مواد دیگری وجود دارد که می توانند به عنوان جایگزین عمل کنند. در زیر لیستی از ابزار و مواد لازم را مشاهده می کنید:

مواد گروتینگ
چسب سرامیک مخصوص
اسفنج
جدا کننده کاشی
ماله
کاشی سرامیک
درزگیر دیوار

مداد و پاک کن
غلطک
متر نواری
برش کاشی و…

مراحل نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوارهای رنگ شده

روش های مختلفی برای نصب کاشی و سرامیک روی دیوارهای رنگ شده وجود دارد. این روش قبلا برای چسباندن سنگ های بزرگ مورد استفاده قرار می گرفت.  اما امروزه با روی کار آمدن انواع کاشی جدید، از این روش برای این مصالح پرطرفدار نیز استفاده می شود.

قبل از اینکه به مراحل نصب بپردازیم، باید توجه داشت که کاشی علاوه بر قابلیت نصب بر روی دیوارهای گچی، می تواند به هر دیوار یا فضای دیگری نیز بچسبد. البته برای این کار به مواد و ابزار خاصی نیاز است. مراحل این روش به شرح زیر است:

1. آماده سازی سطح

آماده سازی سطح برای نصب کاشی یک اقدام ضروری است. دیواری که کاشی ها روی آن چسبانده می شود باید یکنواخت باشد. بنابراین در صورتی که سطح مورد نظر شما صاف نیست، باید آن را سمباده بکشید یا فرورفتگی ها را با ملات تعمیری مناسب پر کنید.

2. آماده سازی مواد

مخلوط کردن مواد لازم با استفاده از ابزارهای الکتریکی به ترکیب مناسب مواد کمک می کند.

3. اندازه گیری

یکی از کارهای اساسی و مهم هنگام نصب کاشی بر روی دیوارهای رنگ شده.  یا هر سطح دیگری اندازه گیری دقیق است. اگر اندازه گیری ها دقیق نباشد و کاشی ها متناسب با سطح مورد نظر بریده نشوند، نمی توانید انتظار داشته باشید که سطح دیوار در نهایت خوب به نظر برسد. برای برش کاشی می توانید از آسیاب، اره مخصوص، برش کاشی و یا دستگاه واتر جت استفاده کنید.

4. چسب زدن به پشت کاشی ها

در این مرحله باید چسب را با استفاده از ماله بریده به پشت کاشی ها کاملا بزنید. و به محل مورد نظر روی دیوار منتقل کنید. برای حمل کاشی ها بهتر است از دستگاه بالابر استفاده کنید.

5. تراز کردن سطح دیوار

در این مرحله قبل از چسباندن کاشی هایی که چسب زده اند.  باید سطح دیوار را تراز کنید. اگر سطح دیوار به دلیل بی نظمی تراز نشود، ظاهر نهایی کار شما ظاهر خوبی نخواهد داشت.

6. تراز کردن کاشی ها

کاشی های روی دیوار رنگ شده.  در ردیف های منظم قرار می گیرند. برای حفظ نظم و چیدمان بین ردیف‌های کاشی، بهتر است ابتدا یک ردیف را بچسبانید و بگذارید خشک شود.

7. چکش نهایی

در مرحله آخر باید با یک چکش پلاستیکی مخصوص روی کاشی ها ضربه بزنید تا ملات چسب روی تمام قسمت های پشت کاشی ها پخش شود و به قسمت هایی که فاقد ملات چسب هستند برسد.

مزایای نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوارهای رنگ شده

همانطور که در ابتدای بحث اشاره شد. استفاده از کاشی برای تغییر دکور دیوارهای رنگ شده روشی کم هزینه است. با این حال، این روش مزایای دیگری نیز دارد، از جمله:

بدون نیاز به کنده کاری و تخریب

افزایش سرعت نصب
ماندگاری قابل قبول
افزایش کارایی
آشفتگی کمتر و هزینه کمتر

نکته:برای چسباندن کاشی ها به دیوار از چسب های مخصوصی استفاده می شود.  که بیشتر آنها بر پایه رزین صنعتی هستند. این مواد در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم بوده.  و می توانند به عنوان بهترین مواد برای چسباندن سرامیک ها عمل کنند.

در نتیجه

صنعت کاشی و سرامیک در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. و امروزه می توان از سرامیک در قسمت های مختلف ساختمان ها استفاده کرد. حتی امکان بازسازی ساختمان و تغییر دکور با نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوارهای رنگ شده و گچی فراهم شده است. در این مقاله به مواد و مراحل لازم برای چسباندن کاشی و سرامیک روی دیوارهای رنگ شده پرداختیم.

بازار صنعت ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید